آراج آفاق

مسجدسلیمان دیار بختیاری(mis) ، جملات کوتاه و آموزنده ،گنجینه های معنوی

آراج آفاق

مسجدسلیمان دیار بختیاری(mis) ، جملات کوتاه و آموزنده ،گنجینه های معنوی

قسمت اول

مقدمه

اللهم اصلح عبدک و خلیفتک بما اصلحت به انبیائک و رسلک و حفه بملائکتک و ایده بروح القدس من عندک و اسلکه من بین یدیه و من خلفه رصدا یحفظونه من کل سوء و ابدله من بعد خوفه امنا یعبدک لایشرک بک شیئا و لاتجعل لاحد من خلقک على ولیک سلطانا و ائذن له فى جهاد عدوک و عدو و اجعلنى من انصاره انک على کل شیئى قدیر.

بار الها، کار ظهور بنده شایسته و خلیفه راستینت (امام مهدى ) را اصلاح فرما همانگونه که کار پیامبران و فرستادگانت را اصلاح نمودى و از فرشتگانت نگاهبانى بر او بگمار و از سودى خویش با (روح القدس ) او را یارى و پشتیبانى فرما و دیده بانانى از پیش رو و پشت سر همراه وى گردان تا از هر بدى نگاهش دارند و ترس و هراس او را به امن و امان دگرگون ساز که او ترا مى پرستد و هیچ چیز را همتا و همانند تو نمى داند پس براى هیچیک از آفریدگانت برترى و چیرگى نسبت به (ولى ) خودت قرار مده و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازت فرما و مرا از یاران او بشمار آور که همانا بر هر کارى توانائى .

بسم اللّه الرحمن الرحیم

اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى اباَّئِهِ فى هذِهِ السَّاعَةِ وَفى کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقاَّئِداً وَناصِراً وَدَلیلا وَعَیْناً

حَتّى تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


ضمن عرض سپاس و حمد فراوان به پیشگاه خداوند مهربان و همچنین عرض ارادت و سلام و درود به محضر حضرت ولى عصر (عج ) و شیعیان و محبینش ‍ نظر به فراوانى فضیلت و اهمیت دعا و درخواست حوائج از درگاه پاک الهى که سبب توجه بیشتر نسبت به خالق یکتاست و نشر مقدارى از احادیث پیشوایان دین درصدد تهیه این کتاب برآمدم تا ان شاء اللّه روز بیچارگى ما را چاره اى باشد.
بخش 1 دعاها
معنى دعا: دعا یعنى صدا زدن و مدد خواستن در حل مشکلات از خالق خود.
دعا کردن یکى از بهترین اعمالى است که هم خداوند کریم در قرآن و هم پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و امامان معصوم علیه السلام سفارش بسیار نموده اند.
آیات قرآن راجع به دعا کردن
1 - (اعراف آیه 80): براى خدا نامهاى نیک است پس او را به وسیله آنها بخوانید و دعا کنید.
2 - (غافر آیه 60): مرا بخوانید و درخواست کنید تا پاسخ دهم .
3 - (انعام 53): اى پیامبر نباید آنان را که هر صبحگاه و شبانگاه خدا را مى خوانند از پیش خود برانى .
4 - (فرقان 77): اى رسول من بگو اگر به سوى خدا متوجه نشوید و دعا نکنید پروردگارم به شما اعتنا نخواهد کرد.
سخنان ائمه معصومین علیه السلام راجع به دعا
رسول اکرم صلى الله علیه و آله : دعا حربه مومن است براى دفع دشمنان و عمود دین است که به آن دین مومن بر پا است و نور آسمان و زمین است .
(بحار الانوار جلد 93، ص 288)
امام صادق علیه السلام : دعا همان عبادتى است که خداوند درباره اش فرموده همانا کسانى که از عبادت و پرستش من تکبر کنند بزودى با ذلت و خوارى وارد جهنم خواهند گشت پس فرمود دعا کن خدا را بخوان و مگو کارها بر حسب تقدیر الهى انجام خواهد شد.
(وسائل الشیعه )
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله : ناتوان ترین مردم کسى است که از دعا کردن ناتوان باشد.
(مشکاه الانوار)
امام رضا علیه السلام : دعا از نیزه کارگرتر است و دعا بر مى گرداند قضا را هر چند از آسمان نازل شده باشد و محکم شده باشد و دعا کلید همه رحمت ها است .
امام صادق علیه السلام : خداوند عزوجل خوشش نمى آید که بندگانش از همدیگر خواهش و درخواست کنند و همین مطلب را درباره خودش دوست دارد چون خداوند عزوجل خوشش مى آید که از او سوال و درخواست کنند و نعمتهاى خداوندى را از وى بخواهند.
(ص 1109، ح 2، ب 20)
امام محمد باقر علیه السلام : هیچ چیزى نزد خدا برتر از سوال و درخواست آنچه که در نزد اوست نمى باشد.
رسول اکرم صلى الله علیه و آله : کسى که به دعا توفیق یابد بدبختى ندارد و وقتى خدا توفیق خود را براى دعا فراهم نمود علامت آن است که درهاى رحمت را بروى او گشوده است .
(وسائل الشیعه )
امام صادق علیه السلام : هنگامى که بنده مومن دعا کند خداوند عزوجل به فرشتگان گوید با این که دعاى این بنده مستجاب است در عین حال حاجتش را دیرتر بر آورید چون من دوست دارم آوازش را بشنوم .
امام رضا علیه السلام : به اصحاب خود فرمود بر شما باد به سلاح انبیاء گفتند: سلاح انبیاء چیست ؟ فرمود: دعا.
امام موسى کاظم علیه السلام : فرمود: که از براى هر مرض دوا و دعائیست . هرگاه خداى تعالى به خاطر بیمار رساند که دعا کند به تحقیق اذن داده است در شفاى او.
فواید دعا از سخنان ائمه معصومین علیه السلام
امام صادق علیه السلام : همانا بنده مومنى درباره حاجتى خداى خود را خوانده و دعا مى کند در آن حال خداوند عزوجل به فرشتگان گوید حاجت او را دیگرتر بر آورید چون مشتاق شنیدن صداى دعاى او هستم و در روز قیامت خداى عزوجل به آن بنده خواهد گفت : بنده من دعا کردى و من برآوردن حاجت تو را مدتى به تاخیر انداختم و ثواب دیر برآوردن حاجتت را الان چنین و چنان خواهد و درباره فلان مطلب دعا کردى باز هم دعایت را دیر مستجاب کردم و اکنون به عوض دیر مستجاب شدن دعایت مزد و پاداش فراوانى خواهم داد. امام صادق علیه السلام فرمود: همین که مومن خوبى نتیجه را مى بیند آرزو مى کند که اى کاش ‍ هیچ یک از دعاهایش در دنیا مستجاب نمى شد.
(ب 21، ح 5، ص 1112)
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: هر مسلمانى که دعا کرده و خدا را بخواند البته در غیر قطع رحم و گناه حتما یکى از این سه نعمت به او داده خواهد شد.
اول : خواسته اش را بزودى برآورد.
دوم : ذخیره آخرتش قرار دهد.
سوم : پیشامد ناگوارى را از او دور کند.
یاران گفتند اگر چنین است فراوان دعا کنیم . فرمود: فراوان دعا کنید.
امام صادق علیه السلام : خداوند در روز قیامت دعاى مومنان را جزء کارهاى نیک آنان شمرده و به همین بهانه در بهشت جاى بهترى به آنان خواهد داد.
على علیه السلام : دعا سپر مومن در مقابل بلاها است و اگر درب خانه اى را زیاد بکوبى عاقبت به رویت باز شود. خداوند دوست دارد بندگانش از او درخواست کنند و به پاداش دعاى آنان در روز قیامت مانند عملهاى دیگرشان خواهد داد.
(وسائل الشیعه )
امام صادق علیه السلام : بر شما باد به دعا کردن چه اینکه هیچ وسیله اى مانند دعا شما را به مقامات قرب معنوى نزدیک نمى کند.
رسول اکرم صلى الله علیه و آله : دعا مغز و روح عبادتها است هیچ دعایى بى اثر نمى ماند و لااقل کفاره بعضى از گناهان واقع مى شود.
(وسائل الشیعه )
سخنان ائمه معصومین علیه السلام درباره چگونه دعا کردن
امام صادق علیه السلام : اگر کسى از شما بخواهد داراى حالتى شود که همه خواسته هایش را خداوند برآورد باید از همه مردم ناامید باشد و هیچ امیدى جز خداوند نداشته باشد پس اگر خداوند چنین حالتى را در قلب او بیابد چیزى از خدا نخواهد مگر اینکه برآورد.
(وسائل الشیعه )
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله : شخصى به پیغمبر صلى الله علیه و آله عرض کرد دوست دارم دعایم مستجاب شود. حضرت فرمود: خوراک خود را پاک کن و سعى کن حرام وارد شکمت نشود.
امام صادق علیه السلام : هنگام دعا قلب خود را متوجه خدا گردان و چنان گمان داشته باش که خواسته ات در آستانه در حاضر و آماه است .
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: دعا کنید در حالى که یقین و اطمینان داشته باشید که دعاى شما مستجاب خواهد شد.
امام صادق علیه السلام : مردى از بنى اسرائیل مدت سى و سه سال دعا مى کرد و از خداى خود فرزندى پسر مى خواست همین که دید دعایش مستجاب نمى شود خطاب به خدا نموده و گفت : خداى نمى دانم من از تو خیلى دورم که صداى مرا نمى شنوى یا با این که نزدیکى و مى شنوى در عین حال پاسخم نمى دهى . در این هنگام کسى به خواب او آمده گفت : سر مستجاب نشدن دعایت این است که بد زبانى مى کنى و در حال دعا قلبت آشفته و ناپاک است و نیتت ناشایسته و ناجور اگر مى خواهى دعایت مستجاب شود این سه عیب را از خود دور کن . یعنى خوش زبان باش و قبلت را پاک و پاکیزه نموده قلبا از خدا بترس و بپرهیز و نیتت را سالم نما (خوشبین و امیدوار به رحمت خدا باش ). پس از این جریان آن مرد تصمیم گرفت به سفارش ها عمل کند. اتفاقا در نتیجه عمل به آن دستورها خداوند پسرى به او مرحمت نمود.
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله : خداوند مستجاب نکند دعاى کسى را که دلش پریشان است و نداند چه مى گوید.
چه وقتها براى دعا کردن مناسبتر است
امام صادق علیه السلام : بر شما باد به دعا کردن بعد از نمازها چه اینکه چنین دعاهایى مستجاب است .
امام باقر علیه السلام : همین که شب جمعه فرا رسد خداوند عزوجل مى فرماید: آیا دعا کننده اى هست که جوابش دهم . آیا درخواست کننده اى هست که عطا کنم او را. آیا استغفار کننده اى هست که بیامرزم او را. آیا توبه کننده اى هست که توبه اش را بپذیرم .
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله : بهترین وقت دعا سحرگاهان است .
امام صادق علیه السلام : دعا پیش از طلوع و غروب آفتاب سنت و دستورى است واجب و مسلم همراه طلوع و غروب آفتاب .
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله : به درستى که در شب ساعتى است که هر دعاى بنده مستجاب است و آن مابین شب تا ثلث (سوم ) باقیمانده شب . گفتم : شب خاصى است از شبها یا هر شب است . فرمود: هر شب .
امام صادق علیه السلام : سه وقت است که دعا در آن اوقات مستجاب است :
1 - بعد از نماز واجب ؛
2 - هنگام آمدن باران ؛
3 - هنگام ظاهر شدن آیه و نشانه معجزه اى از طرف خدا براى بندگان خود.
شرایط دعا کردن
اول : اعتراف به گناهان ؛ دوم : شکر نعمتها؛ سوم : صلوات بر محمد و آل محمد؛ چهارم : دعا کردن و حاجت خواستن ؛ پنجم : صلوات بر محمد و آل محمد.
اگر دعایتان مستجاب شده مواظب سه حالت باشید
اول : آن که عجب نکنى و نگویى من معلوم مى شود آدم خوبى هستم که دعایم مستجاب شد زیرا عجب و خودپسندى باعث فساد عمل و غلبه شیطان است .
دوم : شکر و حمد خدا نمایى که تفضل کرد بر تو به اجابت دعاى تو، بلکه مستحب است دو رکعت نماز شکر بجا آورى .
سوم : همین که دعاى تو مستجاب شد ترک دعا نکنى و باز در خانه خدا بروى تا بیگانه نشوى و در وقت حاجت خواستن دوباره آشنا باشى .
اگر دعایتان به اجابت نرسید مواظب این سه حالت باشید
اول : آن که مایوس نشوى از رحمت خدا، زیرا به اجابت نرسیدن دعا ممکن است به سبب گناهان تو باشد که مانع اجابت است پس درصدد رفع آن به توبه و تعذیب نفس برآى .
دوم : ترک دعا نکن .
سوم : راضى باش به تقدیر الهى تا همان رضاى تو باعث اجابت دعایت بشود.
امام حسن علیه السلام مى فرماید: من ضامنم از براى کسى که در قلب او چیزى خطور نکند بجز رضا و خشنودى به قضاى خدا این که دعا کند پس مستجاب شود.
دعا کردن سه حالت دارد که به هر حالتى که باشد براى انسان اجر معنوى دارد
حالت اول : آن که صلاح بنده در آن هست و به او مى رسد و مشروط به دعا نیست و در این صورت ثمره دعا تقرب بنده است به خدا.
حالت دوم : آن که صلاح بنده در آن هست و رسیدن به آن مشروط است به دعا کردن و در این صورت ثمره دعا دو چیز است یکى رسیدن به مطلوب و دیگر تقرب به خدا.
حالت سوم : آن که صلاح بنده در آن نیست و به آن نمى رسد چه دعا بکند چه نکند و در این صورت ثمره دعا دو چیز است یکى تقرب به خدا، دوم عوض آن که در دنیا از او منع شده در آخرت به اضعاف آن به او عطا مى شود.
(1) دعاى پیش از دعا کردن
حضرت على علیه السلام : هر کس دوست مى دارد که دعایش رد نشود پس بخواند پیش از دعایش این دعا را.

ماشاء اللّه توجها الى اللّه ، ماشاء اللّه تعبداللّه ، ماشاء اللّه تلطفا للّه ، ماشاء اللّه تذللا للّه ، ماشاء اللّه استضارا باللّه استکانه للّه ، ماشاء اللّه تضرعا الى اللّه ، ماشاء اللّه استعانه با اللّه استعانه باللّه ، ماشاء اللّه لا حول و لاقوه الا باللّه العلى العظیم .

(2) دعاى بعد از دعا کردن
حضرت سجاد علیه السلام فرموده است : به روایت قطب راوندى در کتاب دعوات که روز عاشورا پدرم امام حسین علیه السلام در حالى که خون جوش مى زد مرا به سینه چسبانید و فرمود: پسرجان دعائى را که حضرت زهرا سلام اللّه علیها از رسول خدا صلى الله علیه و آله و او از جبرئیل آموخت و به من تعلیم داد حفظ کن از براى هر حاجت و همه و غم و پیشامد کار بزرگ و هر مصیبت مفید است و فرمود دعا کن و بگو:

الهى بحق یاسین و القرآن الحکیم و بحق طه و القرآن العظیم یا من یقدر على حوائج السائلین یا من یعلم ما فى الضمیر یا منفسا عن المکر و بین یا مفرجا عن المغمومین یا راحم الشیخ الکبیر یا رازق الطفل الصغیر یا من لایحتاج الى التقسیر صل على محمد و آل محمد و افعل بى کذا و کذا.

و به جاى کذا و کذا حاجت بخواه .
(3) دعا صنمى قریش
دعایى است بسیار رفیع الشان و عظیم المنزله . ابن عباس آن را از امیرالمؤ منین على علیه السلام روایت کرده و گفته است که آن حضرت این دعا را در قنوت نماز خود مى خواند و فرمود: که خواننده این دعا مثل کسى است که با پیغمبر صلى الله علیه و آله به جهاد در جنگ بدر و احد و حنین رفته باشد و هزار هزار تیر انداخته باشد.
از کتاب مصباح کفعمى و بحارالانوار ج 82، ص 260 -261

بسم اللّه الرحمن الرحیم
اللهم صل على محمد و آل محمد و العن صنمى قریش وجبتیها و طاغوتیها و افکیها و ابنتیهما اللذین خالفا امرک و انکراوحیک و جحدا انعامک و عصیا رسولک و قلبا دینک و حرفا کتابک و احبا اعدائک و جحدا الائک و عطلا احکامک و ابطلا فرائضک و الحدا فى ایاتک و عادیا اولیائک و والیا اعدائک و خربا بلادک و افسدا عبادک اللهم العنهما و اتباعهما و اولیائهما و اشیاعهما و محبیهما فقد اخربابیئت النبوه و ردما بابه و نقضا سقفه و الحقا سمائه بارضه و عالیه بسافله و ظاهره بباطنه و استاصلا اهله و ابادا انصاره و قتلا اطفاله و اخلیا منبره من وصیه و وارث علمه و جحدا امامته و اشرکابربهما فعظم ذنبهما و خلدهما فى سقر و ما ادریک ما سقر لاتبقى و لا تذر اللهم العنهم بعدد کل منکر اتوه و حق اخفوه و منبر علوه و مومن ارجوه و منافق ولوه و ولى اذوه و طرید اووه و صادق طردوه و کافر نصروه و امام قهروه و فرض غیروه و اثر انکروه و شر اثروه و دم اراقوه و خبر بدلوه و کفر نصبوه و ارث غصبو و فیى اقتطعوه و سحت اکلوه و خمس استحلوه و باطل اسسوه وجور بسطوه و نفاق اسروه و غدر اضمروه و ظلم نشروه و وعد اخلفوه و امان خانوه و عهد نقضوه و حلال حرموه و حرام احلوه و بطن فتقوه و ضلع دقوه و صک مزقوه و شمل بددوه و عزیز اذلوه و ذلیل اعزوه و حق منعوه و کذب دلسوه و حکم قلبوه اللهم العنم بکل ایه حرفوها و فرضه تزکوها و سنه غیروها و رسوم منعوها و احکام عطلوها و بیعه نکسوها و دعوى ابطلوها و بینه انکروها و حیله احدثوها و خیانه اوردوها و عقبه ارتقوها و دباب دخرجوها و ازیاف لزموها و شهادات کتموها و وصیه ضیعوها اللهم العنهم فى مکنون السر و ظاهر العلانیه لعنا کثیرا ابدا دائما دائبا سرمدا لانقطاع لامده و لا نفاد لعدده لعنا یغدوا اوله و لایروح اخره لهم و لاعوانهم و انصارهم و مجیبهم و موالیهم و المسلمین لهم و المائلین الیهم و الناهضین باحتجاجهم و المقتدین بکلامهم و المصدقین باحکامهم .


پس 4 مرتبه بگو:

اللهم عذبهم عذابا بستغیث اهل النار آمین یا رب العالمین .

(4) اسماء الحسنى
در کتاب عده الداعى از حضرت رضا علیه السلام و آن بزرگوار از آباء گرام خود نقل فرموده اند: خداوند متعال نود و نه اسم است که هر که خدا را به آن اسمها بخواند دعایش مستجاب مى شود و هر که حفظ نماید آنها را داخل بهشت مى گردد و در خبر دیگر به این مضمون از حضرت صادق علیه السلام از جناب رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت نموده است و آن اسماء مبارکه این است :

اللّه ، الواحد، الاحد، الصمد، الاول ، الاخر، المسیع ، البصیر، القدیر، القاهر، الاعلى ، الباقى ، العلى البدیع ، البارى ء، الاکرم ، الظاهر، الباطن ، الحى ، الحکیم ، العلیم ، الحلیم ، الحفیظ، الحق ، الحسیب الحمید، الحفى ، الرب ، الرحمن ، الرحیم ، الذارى ء، الرازق ، الرقیب ، الرووف ، الرائى ، السلام ، المومن المهیمن ، العزیز، الجبار، المتکبر، السید، السبوح ، الشهید، الصادق ، الصانع ، الطاهر، العدل ، العفو الغفور، الغنى ، الغیاث ، الفاطر، الفرد، الفتاح ، الفالق ، القدیم ، الملک ، القدوس ، القوى ، القریب القیوم ، القابض ، الباسط، القاضى ، المجید، الولى ، المنان ، المحیط، المبین ، المقیت ، المصور، الکریم الکبیر، الکافى ، کاشف الضر، الوتر، النور، الوهاب ، الناصر، الواسع ، الودود، الهادى ، الوفى الوکیل ، الوارث ، البر، الباعث ، التواب ، الجلیل ، الجواده الخبیر، الخالق ، خیر الناصرین ، الدیان ، الشکور، العظیم ، اللطیف ، الشافى .

(5) دعاى معراج
دعایى است شان آن بسیار بزرگ است و خیلى عظیم مى باشد. راوى حضرت على علیه السلام از نبى اکرم صلى الله علیه و آله : وقتى به آسمان رفتم در شب معراج هفتاد هزار حجاب را طى کردم تا رسیدم به حجاب قدرت در آن نوشته شده این دعا با نور، جبرئیل عرض کرد: یا محمد صلى الله علیه و آله این دعا را براى کسى غیر از مومنین از امت خودت تعلیم ندهى چون که این دعا را هر که بخواند درهاى آسمانها بر روى ایشان باز مى شود و خداوند نظر رحمتش را شامل آن شخص کند که هم و غم او را بر طرف مى کند و هر گرفتارى که دارد خدا بر طرف مى سازد اگر قرض دار است قرضش ادا مى شود و گناهانش ‍ آمرزیده مى شود و مورد عنایت قرار مى گیرد مانند انبیاء و صدیقین و خداوند هزار قصر و از در و یاقوت براى او آماه مى فرماید و خداوند به او هر روز 360 مرتبه نظر رحمت کند و ملکى ندا مى کند که اعمالت را از سر بگیر که گناهان خودت و مادرت و پدرت آمرزیده شد و جمیع گناهانت مبدل به حسنات شد و ثواب هفتاد سال عبادت براى ایشان نوشته شد پس خیر دنیا و آخرت براى او جوع مى گردد و هر کس این دعا را نوشته با مشک و زعفران براى هر بیمارى که دهد شفا خواهد یافت و هر کس حمل نماید این دعا را با خود آمن خواهد شد از شر شیطان و هیچ گونه ملالى بر ایشان نمى رسد و محفوظ مى ماند از دزدان و جمیع حاجاتش برآورده خواهد شد و هر کس نزد فرزندانش بگذارد حفظ مى شوند از جمیع گزندگان مانند مار و عقرب و هر کس با خود حمل نماید از جمیع امور خوب بهره مند خواهد شد و هر کس بنویسید و در منزل بگذارد روزیشان زیاد گردد و اهل آن محفوظ مى گردند از جمیع گرفتاریها و قسم به آن کسى که شما را به رسالت مبعوث کرد اگر جمیع ثقلین و جمیع ملائکه تعدادشان هزار برابر اهل دنیا و آخرت شوند تا روز قیامت ثواب این این دعا را نخواهند توانست بنویسند چون این دعا بهترین دعا است نزد پروردگارت پس به امت خود تعلیم بده چون گنجى است از گنجهاى بهشت که خدا عنایت کرده است .
دعاى معراج

اللهم انى اسالک یامن اقر بالعبودیه له کل معبود و یا من یحمده کل محمود یا من یفزع الیه کل مجهود یا من یطلب عنده کل مفقود یا من سائله غیر مردود یا من بابه عن سواله غیر مسدود یا من هو غیر موصوف و لا محدود یا من عطاوه غیر ممنوع و لامنکود یا من لیس ببعید و هو نعم المقصود یا من رجاء عباده بحبله مشدود یا من شبهه و مثله غیر موجود یا من لیس بوالد بمعدود یا من حوض بره للانام مورود یا من لا یوصف بقیام و لا قعود یا من لاتجرى علیه حرکه و لاجمود یا اللّه یا رحمن یا رحیم یا ودود یا غافر ذنب داود یا من لا یخلف الوعد و یعفو عن الموعود یا من رزقه و ستره للعاصین ممدود یا من هو ملجا کل مقصى مطرود یا من دان له جمیع خلقه بالسجود یا من لیس عن نیل جوده احد مصدود یا من لایحیف فى حکمه و یحلم عن الظالم العنود ارحم عبیدا خاطئا لم یوف بالعهود انک فعال لما ترید یا بار یا ودود صل على محمد خیر مبعوث دعا الى خیر معبود و على آله الطیبین الطاهرین اهل الکرم و الجود و افعل بنا ما انت اهله یا ارحم الراحمین .

(6) دعاء الصحیفه
در کتاب شریف و با برکت مهج الدعوات مرحوم سید بن طاووس رحمة اللّه دعاى شریفى با برکات بسیار و آثار فوق العاده از مولى الموالى امیرالمؤ منین صلوات اللّه و سلام علیه و آله نقل نموده که سزاوار است شیعیان آن حضرت از آن غافل نباشند و در مشکلات دنیا و آخرت و مسائل فردى و اجتماعى از آن بهره گرفته به نتیجه مطلوبشان برسند و از خیر این جهان و آن جهان بهره مند گردند.
اما توصیف نتایج و آثار آن که در روایت بیان گردیده است .
مرحوم سید رحمه اللّه علیه روایت نموده از حضرت على علیه السلام که ایشان از حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله نقل نمودند که حضرت رسالت صلى الله علیه و آله فرمودند: جبرئیل نزدم آمد در حالى که در پشت مقام ابراهیم علیه السلام مشغول نماز بودم پس از اتمام نماز از خداوند متعال تقاضاى مغفرت براى امت خود نمودم . جبرئیل گفت : یا رسول اللّه صلى الله علیه و آله ! بسیار به امت خود علاقمند مى باشى و مى ترسى از خطاهایشان . خداوند به بندگانش رحیم است . حضرت مى فرماید آرى اى برادر جبرئیل ! تو نیز مورد علاقه من و امت من مى باشى . اکنون دعایى را بیاموز که امت من بعد از من با قرائت آن و نائل شدنشان به مقاصد خود مرا یاد نمایند. جبرئیل عرضه مى دارد: یا رسول اللّه صلى الله علیه و آله توصیه مى کنم که امر فرمایى امت خود را هر ماه سه روز ایام البیض را که سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه است روزه را فراموش ننمایند و نیز امر فرمایى آنها را تا خداوند متعال را به این دعاى شریف بخوانند و این دعایى است که حاملان عرش به برکت این دعا عرش الهى را حمل مى کنند و من به برکت آن از آسمانها به زمین فرود مى آیم و از زمین به آسمان صعود مى نمایم ، و این دعا را به دربهاى بهشت و جاى جاى بهشت مرقوم و نوشته شده است ، و با این دعا دربهاى بهشت گشوده مى شود و به برکت این دعا خلق خداوند در روز قیامت محشور مى شوند به امر الهى . و هر یک از امت شما این دعا را قرائت کند خداوند عذاب قبر را از او برداشته و به برکت آن از بدى بزرگ قیامت . و از آفات دنیا در امن قرار خواهد گرفت و از عذاب آتش جهنم نجات خواهد یافت . رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: از جبرئیل سوال نمودم که ثواب این دعا را بیان دارد. او چنین گفت : یا رسول اللّه صلى الله علیه و آله سوال نمودى از چیزى که قدرت توصیف آن را ندارم زیرا قدرت توصیف آن را ندارم زیرا قدر آن را خداوند متعال داند و بس . و اگر تمام درختان قلم باشد و دریاها مرکب و جمیع خلائق نویسنده قادر نخواهند بود ثوابى که خداوند کریم به قرائت کننده این دعا عطا مى فرماید بنویسند. اینک مقدارى از آن بیان مى شود. چنانچه بنده اى اسیر و عبد دیگرى باشد به قصد آزادى خود این دعا را قرائت کند خداوند متعال او را از سختى عبودیت و اسارت بندگى خلاص خواهد نمود. چنانچه مغموم و گرفتارى آن را بخواند خداوند هم و غم او را بر طرف مى گرداند. و اگر حاجتى را انسان طالب باشد و براى رفع آن این دعا را بخواند خداوند متعال حاجت او را برآورده و نیازش را مرحمت مى فرماید چه آن حاجت دنیوى باشد و یا اخروى . مادى باشد یا معنوى ان شاء اللّه . و او را از مرگ ناگهانى (سکته ) حفظ مى فرماید. و از هراس قبر او را ایمن و حفظ سازد و از فقر در دنیا او را محفوظ نماید. و به او قدرت و مقام شفاعت از دوستانش در روز قیامت عطا فرماید: در حالى که آن روز سخت و هولناک و پرهراس خندان باشد و به برکت این دعا به بهشت دارالسلام واردش نمایند و خداوند متعال او را در غرفه هاى آن مقام والا ساکن فرماید در حالى که ملبس به لباسهاى جنان باشد و چنانچه شخصى روزه بدارد و این دعا را بخواند خداوند ثوابى را که به جبرئیل علیه السلام و میکائیل علیه السلام و اسرافیل علیه السلام و عزرائیل علیه السلام و ابراهیم خلیل علیه السلام و عیسى علیه السلام و شما اى رسول گرامى صلى الله علیه و آله عطا فرموده به او عطا خواهد فرمود. رسول اکرم صلى الله علیه و آله مى فرماید: در شگفت بودم که جبرئیل گفت : یا محمد صلى الله علیه و آله ! هر یک از امت شما در مدت عمرش یک بار این دعا را بخواند خداوند او را در روز قیامت در حالى محشور مى نماید که صورتش مانند ماه شب چهارده مى درخشد و مردم گمان مى کنند یکى از انبیاء است . پس جبرئیل ادامه داد و گفت : یا محمد صلى الله علیه و آله ! چنانچه شخصى پنج بار موفق شود به قرائت این دعا، من جبرئیل با اسبى از اسبهاى بهشتى در کنار قبر او در روز رستاخیز آماه خواهم بود که به مجرد زنده شدن و حشر او را بدون تامل در مواقف حساب و بدون توقف در هیچ مکانى به مقام عالى در دارالنعیم در جوار وجود نازنین شما اى محمد صلى الله علیه و آله فرمود آورم و ساکن نمایم و من جبرئیل ضامن هستم براى کسى که موفق به خواندن این دعا شود چه زن و چه مرد که خداوند او را عذاب نفرماید اگر چه گناهان او بیشتر از کف دریاها و افزون تر از قطرات باران و برگ درختان و عدد مردم اهل بهشت و جهنم باشد و هر کس موفق شود به خواندن این دعا شود ثواب حج واجب و عمره مقبوله بنویسند و هر کس در هنگام خواب یا طهارت و پاکیزگى پنج بار این دعا را قرائت کند شما را در خواب مى بیند در حالى که او را بشارت به بهشت مى دهید، و چنانچه شخصى گرسنه و تشنه باشد و براى رفع آن غذا و آبى نداشته باشد و یا مریض باشد و دارویى برایش فراهم نباشد به برکت قرائت این دعا خداوند او را از تشنگى و گرسنگى و مرض نجات خواهد داد و حوائج دنیا و آخرت او را عطا خواهد فرمود. و هر کس چیزى از او دزدیده باشند وضو بسازد و چهار رکعت یا دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد سوره اخلاص (قل هو اللّه احد) را دو مرتبه بخواند و پس از سلام نماز این دعا را بخواند و نوشته این دعا را مقابل یا زیر سرش بگذارد خداوند متعال مشرق و مغرب را درهم نموده و مفقود شده او را به او باز گرداند. و چنانچه شخصى دشمنى داشته باشد و موفق شود این دعا را براى دفع او بخواند خداوند متعال او را در حفظ و امن محکم خود قرار مى دهد که احدى به او ضرر نمى تواند برساند و هر کس داراى قرض باشد به برکت قرائت این دعا دین او ادا خواهد شد آن هم به سهولت ان شاء اللّه تعالى .
آگاه باشید که هر مومن مخلصى با اخلاص کامل آن را قرائت کند و از خداوند بخواهد که کوه به حرکت در آید و یا آب در زیر پایش محکم و سفت و جامد شود هر آینه به مقصود خواهد رسید. زیرا در این دعا اسم اعظم الهى مستور است و سزاوار نیست کسى که ایمان به خداوند و اولیائش دارد اجازه دهد در قلبش کوچکترین وسوسه و تردیدى درباره عظمت و خواص این دعیا شریف پیدا شود، زیرا خداوند به هر کس که اراده فرماید او را عطاى بى حساب عنایت خواهد فرمود و رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند در هر جنگى که با دشمنان داشتم و این دعا را خواندم به برکت آن پیروزى نصیب مومنین گشت و نیز فرمودند: کسى که موفق شود به مداومت بر آن به او نور اولیاء عطا مى شود و هر مشکلى برایش آسان و آسانى آسانتر خواهد شد.

بسم اللّه الرحمن الرحیم سبحان اللّه العظیم و بحمده

این جمله را سه مرتبه باید بگوید و سپس دعا را بخواند.

سبحانه من اله ما املکه ، و سبحانه من ملیک ما اقدره ، و سبحانه من قدیر ما اعظمه و سبحانه من عظیم ما اجله ، و سبحانه من جلیل ما امجده ، و سبحانه من ماجد ما ارءفه ، و سبحانه من روف ما اعزه ، و سبحانه من عزیز ما اکبره ، و سبحانه من کبیر ما اقدمه ، و سبحانه من قدیم ما اعلاه ، و سبحانه من عال ما اسناه و سبحانه من سنى ما ابهاه ، و سبحانه من بهى ما انوره ، و سبحانه من منیر ما اظهره ، و سبحانه من ظاهر ما اخفاه ، و سبحانه من خفى ما اعلمه ، و سبحانه من علیم ما اخبره ، و سبحانه من خبیر ما اکرمه ، و سبحانه من کریم ما الطفه ، و سبحانه من لطیف ما ابصره ، و سبحانه من بصیر ما اسمعه ، و سبحانه من وفى ما اغناه ، و سبحانه من غنى ما اعطاه ، و سبحانه من معط ما اوسعه ، و سبحانه من واسع ما اجوده و سبحانه من جواد ما افضله ، و سبحانه من مفضل ما انعمه ، و سبحانه من منعم ما اسیده ، و سبحانه من سید ما ارحمة ت و سبحانه من رحیم ما اشده ، و سبحانه من شدید ما اقواه ، و سبحانه من قوى ما احکمه ، و سبحانه من حکیم ما ابطشه ، و سبحانه من باطش ما اقومه ، و سبحانه من قیوم ما احمده ، و سبحانه من حمید ما ادومه ، و سبحانه من دائم ما ابقاه ، و سبحانه من باق ما افرده ، و سبحانه من مالک ما اولاه ، و سبحانه من ولى ما اعظمه ، و سبحانه من عظیم ما اکمله ، و سبحانه من کامل ما ادمه ، و سبحانه من تام ما اعجبه ، و سبحانه من عجیب ما افخره ، و سبحانه من فاخر ما ابعده ، و سبحانه من بعید ما اقربه ، و سبحانه من قریب ما امنعه ، و سبحانه و من مانع ما اغلبه ، و سبحانه من غالب ما اعفاه و سبحانه من عفو ما احسنه ، و سبحانه من محسن ما اجمله ، و سبحانه من جمیل ما اقبله ، و سبحانه من قابل ما اشکره ، و سبحانه و من شکور ما اغفره ، و سبحانه من غفور ما اکبره ، و سبحانه من کبیر ما اجبره ، و سبحانه من جبار ما ادینه ، و سبحانه من دیان ما اقضاه ، و سبحانه من قاض ما امضاه . و سبحانه من ماض ما انفذه ، و سبحانه من نافذ ما ارحمة ت و سبحانه من رحیم ما اخلقه ، و سبحانه من خالق ما اقهره ، و سبحانه من قاهر ما املکه ، و سبحانه من ملیک ما اقدره ، و سبحانه من قادر ما ارفعه ، و سبحانه من رفیع ما اشرفه و سبحانه من شریف ما ارزقه ، و سبحانه من رازق ما اقبضه ، و سبحانه من قابض ما ابسطه و سبحانه من باسط ما اهداه ، و سبحانه من هاد ما اصدقه ، و سبحانه من صادق ما ابدئه ، و سبحانه من بادء ما اقدسه ، و سبحانه من قدوس ما اطهره ، و سبحانه من طاهر ما ازکاه ، و سبحانه من زکى ما ابقاه ، و سبحانه من باق ما اعوده ، و سبحانه من تواب ما اسخاه ، و سبحانه من سخى ما ابصره و سبحانه من بصیر ما اسلمه ، و سبحانه من سلیم ما اشفاه ، و سبحانه من شاف ما انجاه و سبحانه من منج ما ابره ، و سبحانه من بار ما اطلبه ، و سبحانه من طالب ما ادرکه ، و سبحانه من مدرک ما اشده ، و سبحانه من شدید ما اعطفه ، و سبحانه من متعطف ما اعدله ، و سبحانه من عادل ما اتقنه ، و سبحانه من متقن ما احکمه ، و سبحانه من حکیم ما اکفله ، و سبحانه من کفیل ما اشده ، و سبحانه من شهید ما احمده ، و سبحانه هو اللّه العظیم و بحمده و الحمدللّه و لا اله الا اللّه و اللّه اکبر و للّه الحمد و لا حول و لا قوه الا باللّه العلى العظیم دافع کل بلیه و هو حسبى و نعم الوکیل .

(7) دعاى بسیار پرفضیلت و عظیم الشان مخصوص شب جمعه
در کتاب مهج الدعوات از اویس قرنى روایت کرده ، گفت : حضرت على علیه السلام فرمودند: هر کس این دعا را بخواند حق تعالى دعاى او را مستجاب فرماید و جمیع حاجتهاى او را روا سازد و حضرت پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمودند سوگند به خدایى که برانگیخت مرا به حق به پیغمبرى به درستى که هر کس به نهایت گرسنگى و تشنگى رسد و راه چاره بر او مسدود باشد پس خداى را به این دعا بخواند او را طعام و آب دهد و اگر بخواند این دعا را بر کوهى که میان او و موضعى که اراده دارد فاصله باشد آن کوه از میان مى رود تا از او بگذرد و به مقصود برسد و اگر بر دیوانه بخوانند هوشیار شود و اگر بر زنى که دشوار زاید بخوانند آسان زاید، فرمود: قسم به خدایى که مرا به حق برانگیخت به پیغمبرى بدرستى که هر کس چهل شب از شبهاى جمعه این دعا را بخواند حق تعالى همه گناهان که مابین او و خداى تعالى است بیامرزد و اگر مردى از سلطان ترسد و بخواند این دعا را و بر سلطان وارد شود خدا او را از شر آن پادشاه خلاص ‍ کند، و هر کس وقت خواب این دعا را بخواند و بخوابد، بفرستد خداى تعالى به عدد هر حرفى از این دعا که خوانده هفتاد هزار ملک از روحانیین را که روهاى ایشان از خورشید نیکوتر است به هفتاد هزار بار که طلب آمرزش کنند از خدا و به جهت او و دعا کنند از براى او، و حسنات از براى او بنویسند، و هر کس این دعا را بخواند و حال آن که مرتکب گناهان کبیره شده باشد تمام گناهان او آمرزیده شود و اگر در آن شب بمیرد شهید مرده ، و سپس فرمود: این ابا عبداللّه خدا مى آمرزد او و اهل خانه او و دعا این است :

یا سلام المومن المهیمن العزیز الجبار المتکبر الطاهر المطهر القاهر القادر المقتدر یا من ینادى من کل فج عمیق بالسنه شتى و لغات مختلفه و حوائج اخرى یا من لایشغله شان عن شان ، انت الذى لاتغیرک الازمنه ، و لاتحیط بک الامکنه و لا تاخذک نوم و لا سنه یسرلى من امرى ما اخاف حزنه ، سبحانک لا اله الا انت انى کنت من الظالمین عملت سوء و ظلمت نفسى ، فاغفرلى ، انه لایغفر الذنوب الا انت ، و الحمدللّه رب العالمین و لا حول و لا قوه الا باللّه العلى العظیم ، و صل اللّه على نبیه محمد و آله و سلم تسلیما.

(8) دعاى عظیم الشان دیگر
روایت است که حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس که هر وقت این دعا را بخواند چنان باشد که 360 حج کرده باشد و 360 ختم قرآن کرده باشد و 360 بنده آزاد کرده باشد و 360 دینار صدقه داده باشد و 360 اندوهگین را از غم رهایى بخشد. چون حضرت رسول صلى الله علیه و آله این کلام را فرمود: جبرئیل در رسید و گفت : یا رسول اللّه ! هر بنده از بندگان خدا و هر امتى از امتان تو که این دعا را در عمر خود یک بار بخواند یا محمد صلى الله علیه و آله به حرمت و جلال خودم قسم او را هفت چیز بدهم :
اول ) فقر و درویشى را از وى بردارم
دوم ) از سوال نکیرین ایمن گردانم
سوم ) از صراط بگذرد
چهارم ) از مرگ مفاجاه نگاه دارم
پنجم ) دوزخ را بر وى حرام گردانم
ششم ) از تنگى قبر نگه دارم
هفتم ) از غضب سلطان و ظالم حفظ فرمایم .

بسم اللّه الرحمن الرحیم
لا اله الا اللّه الجلیل الجبار لا اله الا اللّه الواحد القهار، لا اله الا اللّه العزیز الغفار، لا اله الا اللّه الکریم الستار، لا اله الا اللّه الکبیر المتعال ، لا اله الا اللّه وحده لاشریک له الها واحدا ربا و شاهدا احدا صمدا و نحن له مسلمون و لا اله الا اللّه وحده لا شریک له الها واحدا ربا و شاهدا احدا صمدا و نحن له عابدون لا اله الا اللّه وحده لا شریک له الها واحدا ربا و شاهدا احدا صمدا و نحن له قانتون لا اله الا اللّه وحده لا شریک له الها واحدا ربا و شاهدا احدا صمدا و نحن له صابرون لا اله الا اللّه محمد رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله على ولى اللّه علیه السلام اللهم الیک وجهت وجهى و الیک فوضت امرى و علیک توکلت یا ارحم الراحمین .


جملات زیبا

خوشبخت کسی است که فرصت اندیشیدن در مورد بدبختی را ندارد.


 

مشکلات خود را بر روی ماسه ها بنویسید و امتیازهای خود را روی سنگ مرمر.


 

یک روز زندگی روشن است و روز دیگر تاریک، از روزهای روشن آنقدری نور بگیریم که در روزهای تاریک روشن باشیم.


 

عده ای دائم غر می زنند که گلها خار دارند، اگر درست نگاه کنیم،شاد می شویم که خارها گل دارند.


 

فردا همان است که امروز اندیشیده ای، پس مثبت بیندیش تا روزگار بر وفق مرادت شود.


 

فانوس کوچک من می تواند کاری بکند که خورشید به آن بزرگی نمی تواند، می تواند در شب بتابد.


 

من از زمان نردبان درست می کنم برای موفقیت، نه کاناپه برای استراحت .

معمولا بهترین نقطه شروع همان مکانی است که الان در آن قرار دارید.

 


من به خدا، صداقت و شور و شوق شهامت ایمان دارم و معتقدم با عبادت می توان به عشق الهی دست یافت.                

 


بر عیب خود بینا باش و عیب کسان مگو .

  


 

در جواب تعجیل منما , نا پرسیده مگوی , دل را بازیچه دیو  مساز .

 


 

 

تا به محاسبه خود نپردازی در دیگران شروع مکن .

 


 

اندک خود را بهتر از بسیار دیگران دان.

 


 

 

دوستی خدا را در کم آزاری دان .

 

 


 

 

سعادت دنیا و آخرت را در صحبت دانا شناس .

 


 

 

فخر به فقرا مفروش و با ایشان محبت کن .

 


 

 

به حکم خدا راضی باش .

 

 


 

 

کسی را به سخن رنجه مکن , مال را عاریت دان .

  


 

 

بدان که هزار دوست کم است و یک دشمن  بسیار .

 


 

 

از مردم نو کیسه وام مخواه .

 


 

 

مردم را در غیبت همان  گوی , که به روی توانی گفت .

 


 

 

درویشان را ناامید باز مگردان .

 


 

حاجت برادران مومن را کاری بزرگ بدان .

  


 

 

نیکویی خود را به منت بر زبان میار .

  


 

 

مردم را در بدی مدد مکن .

 


 

 

وفا از جوانمرد طلب که جوانمرد چون دریاست و بخیل چون جوی , در از دریا جوی نه از جوی .

 


 

 

دوستی او را شاید در وقت خشم بر تو ببخشاید .

 


 

 

در رعایت دلها بکوش .

 


 

 

دوست را در وقت خشم آزمای و مصاحب را در نیستی تجربه نمای .

 


 

 

به هر کجا که باشی خدا را حاضر دان .

 


 

 

هرگاه به نماز ایستادی فکر کن آخرین نماز تو است .

 


 

 

چشم طمع از جان و مال و مردم بردار تا همه تو را دوست بدارند .

 


 

 

از عیبی که در توست دیگران را ملامت مکن , طاعت نکرده دعوی کرامت مکن .

 


 

 

کار تنها نه به روزه و نماز است , کار به شکستگی و نیاز است .

 


 

 

نماز کردن زیاد کار پیرزنان است , روزه داشتن بی صدق صرفه جویی در نان است .

 


 

 

حج رفتن تماشای جهان است , نان دادن کار مردان است .

 


 

 

با اینهمه افضل عبادات نماز است , خاصه وقتی که به عجز و نیاز است .

 


 

 

هر که دانست که خالق در حق خلق تقصیر نکرد از بد پاک شد .

  


 

 

و هر که دانست که قسام قسمت روزی بد نکرد از حسد پاک شد .

 


 

 

سخن جز به راستی مگوی .

 


 

 

صحبت با خلق دردی است که درمانش تنهایی است .

  


 

 

هر چند که نفس طالب بقاست اما بقای جاویدان درفنا است .

 


 

 

زبانت را به دشنام عادت مده .

 


 

 

به غم کسان شادی مکن , در جایگاه تهمت مرو .

 


 

 

هر که از ملامت نترسد از او بگریز .

 


 

 

سر خود را با زن مگو .

 


 

 

بیمار و نادان  و مست را پند مده .

 


 

 

شغل اگر چه خرد باشد به ناآزموده مفرمای .

 


 

 

دوستان را از عیب ایشان آگاه کن .

 


 

 

از دوست به یک جور و جفا کرانه مگیر .

 


 

 

چون به خانه ی کسان درآئی چشم را صیانت کن .

 


 

 

مردم را به معامله بیازمای آنگاه دوستی کن  .

 


 

 

مردم  را به  چرب  زبانی  مفریب .

 


 

 

 با صاحبدلان دولت مناکحت مکن که کم  آیی .

 


 

 

بدان را طعنه مزن .

 


 

 

رعیت بی اطاعت را رعیت مدان .

 


 

 

در جهانگردی سلاح و سخاوت را مدار ساز .

 


 

 

به عیب خود بینا باش تا به جایی بر سی .

 


 

 

مشورت با دشمن مکن و چون کردی  از گفت او حذر کن .

 


 

 

خود را از معتمدان گردان تا همه به تو اعتماد کنند .

 


 

 

به زیارت مردگان و زندگان برو .

 


 

 

راحت را  از رنج طلب , خلق را دوست دار و مال را دشمن . 

 


 

 

در آن را کوش تا زنده شوی و دست می جنبان تا کاهل .

 


 

 

نشوی و روزی از خدای تعالی دان تا کافر نشوی .

 

 


 

 

صحبت با خردمندان دار .

 

 


 

به ظاهر هر کسی فریفته مشو .

 

 


 

 

از نیکان برادری گیر , از معصیت بگریز .

 

 


 

 

چون پیش بزرگان و هنرمندان  بنشینی همه گوش باش و چون سخن گویند تو خاموش باش .

 


 

 

سرمایه ی عمر را مغتنم شمار .

 

 


 

 

نادان را زنده مدان .

 

 


 

 

نفس خود را مراد مده که بسیار خواهد .

 

 


 

 

خود شناسی را سرمایه بزرگ دان و از دشمن دوست روی حذر  کن .

 

 


 

دشمنانت اگر چه حقیر باشند از آنان حذر کن .

 

 


 

 

از دشمن خانگی بسیار بترس .

 


 

 

با ناشناخته سفر مکن .

 

 


 

 

امانت نگهدارتا توانگر شوی .

 

 


 

 

نمام و دروغگو  را به خود را مده .

 

 


 

 

گمان مردمان را در حق خود خطا مکن .

 


 

 

عهد را در حالت سخط  و غضب نیکو نگهدار .

 


 

 

وقت را هیچ بدل مشناس .

 

 


 

 

سود هر دو جهان را خاموشی دان .

 

 


 

 

مگو حرفی که عذر باید خواستن .

 

 


 

 

راست گوی و عیب مجوی ; راست را به دروغ مانند مگوی .

 

 


 

 

نخست اندیشه کن آنگاه بگوی .

 

 


 

 

با هیچ بدی همداستان  مباش .

 

 


 

 

بلا را به صدقه و دعا دفع  کن .

 

 


 

 

پیران کار دیده را حرمت  بدار .

 

 


 

 

از آموختن علم و پیشه عار مدار .

 

 


 

 

جرم و بهتان بر کسی منه تا انفعال به تو باز نگردد .

 

 


 

 

با کسی چیزی را که جواب آن را نتوانی شنید مگوی .

 

 


 

 

بیهوده گویی را سر همه ی آفتها بدان .

 

 


 

 

دوستی نمودن دشمن را دوستی مدان .

 

 


 

 

کسی را  که کارش  به تو  برآمد مترسان .

 

 


 

 

خلق را به خیر خود امیدوار گردان .

 

 


 

 

سخاوت راست کردن وعده را دان .

 

 


 

 

رضا دادن به مفاسد را سر همه معاصی  دان .

 

 


 

 

نفاق را بی دانشی دان .

 

 


 

 

صحت و عافیت را از حقتعالی عطای بزرگ دان .

 

 


 

 

نسیه را مال مدان .

 


 

 

به حقارت در هیچ کس منگر .

 


 

 

دنیا پرست مباش که دشمن خدا را پرستیده باشی .

  


 

 

بر طاعت حریص باش و بر آن تکیه مکن .

 


 

 

بدانکه بهترین کارها شناخت خداست  , خدا را نگه دار تا او تو را  نگهدارد , عمر  را  در پرستش او خرج کن که حساب خرج او خواهد خواست نما ز و روزه و حج  و  زکات  بگذار  و حق  را فراموش  مکن .

  


 

 

صبور باش .

 


 

 

در هر کاری یاری از حق  طلب .

 

 


 

 

در نیکوکاری ها بهانه جوی مباش .

 

 


 

 

منت بردار و منت  منه , ناسپاس و بی  منت را  به خود  راه  مده .

 

 


 

 

نان  همه کس مخور  و نان بر همه  کس  بده .

 

 


 

 

وفا از مردم اصلی جو که اصیل هرگز خطا نکند .

 

 


 

 

با مردم فرومایه منشین .

 

 


 

 

بدترین عیب پر گفتن  را  دان .

 


 

 

بیاموز و بیاموزان .

 


 

 

 کم گوی و کم خور و کم بخواب .

 

 


 

 

در سختیها صبر پیشه گیر  ,  برشکسته و ریخته افسوس مخور .

 


 

 

آنچه در دست داری شادمان مباش و آنچه از دستت رفت  دریغ  مخور .

 

 


 

 

از آ سمان سخن را بزرگتر دان .

 

 


 

 

عجل را در هیچ حالی فراموش مکن .

 

 


 

 

هر هدفی را وقتی به آن برسی وسیله می شود برای هدفی  دیگر .

 


 

 

کسی را به خصومت و جنگ وعده مکن .

 


 

 

از فرمانبرداری نفس حذر کن  , مال را فدای تن کن .

 

 


 

 

دوست را به تواضع بنده کن , دشمن را به احسان و گذشت دوست کن .

 


 

 

بر زاهد جاهل اعتماد مکن .

 


 

 

در سخن جواب اندیش باش .

 


 

 

بنده ی حرص مباش , خفته ی غفلت مشو .

 


 

 

از گناه لاف مزن .

 


 

 

از داده ی خدا بخور تا کم نشود .

 


 

 

نفس را از برای مال پایمال مکن .

 


 

 

اگر صلح بر مراد برود جنگ مکن .

 


 

  

از آن سودی که آخرش زیان باشد گرداگرد او مگرد .

 

 


 

 

برای اندک چیزی خود را بی قدر مکن .






موفقیت

1-     به تواناییهای خویش ایمان داشتن،نیمی از موفقیت است (روسو)


2- بیشتر کسانی موفق شده اند که تعریف کمتری شنیده اند (امیل زولا)


3- آرامش و اطمینان بهترین موفقیت است (آلفرد اوست)


4- اگر اراده کنی و استقامت داشته باشی ، بی شک موفق می شوی (امرسون)


5- اگر در کار ما ((اگر)) نباشد ، بطور یقین موفق می شویم (نلسون)


6- پیروزی نصیب کسانی می شود که بیش از همه استقامت دارند (بناپارت)


7- آسانسوری که بتواند شما را به بالاترین طبقه موفقیت برساند، از کار افتاده است و شما ناگزیرید که راهروی موفقیت را پله پله بالا بروید (وین دایر)


8- اگر می خواهید در هر کاری پیروز باشید، باید این طرز فکر را که شکست خوردن بازنده بودن است را از سر به در کنید(وین دایر)


9- مطالعه دقیق ، ثبات قدم ، پرسش و تحقیق، اندیشه و تخیل، مرد را به سوی کمال موفقیت می کشاند(کنفسیوس)


10- علت اصلی اینکه چرا بعضی افراد کامیاب شده اند و برخی دیگر کامیاب نمی شوند، آن است که اغلب افراد حاضر نیستند بهای موفقیت را بپردازند.بسیاری از افراد حاضر نیستند تلاش کنند و از خود استقامت ،ثبات قدم و پشتکار نشان بدهند (هربرت کاسون)