آراج آفاق

مسجدسلیمان دیار بختیاری(mis) ، جملات کوتاه و آموزنده ،گنجینه های معنوی

آراج آفاق

مسجدسلیمان دیار بختیاری(mis) ، جملات کوتاه و آموزنده ،گنجینه های معنوی

آشپزی

خیار سبز قلمی به مقدار دلخواه - برگ مو - ترخان – نمک- یک استکان سرکه :

طرز تهیه:
خیارشور به مواد آلاینده بسیار حساس است پس ظرفی که میخواهیم خیارشور را در آن عمل آوریم باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد. ظرف باید بخوبی بسته شود به نحوی که تا 40 روز نه تنها باز نشود بلکه هوا به هیچ وجه نتواند وارد ظرف شود.
خیارها را بخوبی شسته و تمیز میکنیم. خیارها باید خوب خشک شود. آنها را در ظرف میریزیم. مقداری از سبزیهای مذکور را به دلخواه در ظرف میریزیم.
برای آبی که میخواهیم به ظرف اضافه کنیم اول برای هر لیتر آب یک قاشق سوپخوری نمک اضافه کرده و آبرا میجوشانیم. سپس این آب نمک جوشیده را میگذاریم تا کمی سرد شود. سپس آنرا به ظرف حاوی خیار و سبزی اضافه میکنیم. آب باید تا روی خیارها را بپوشاند. بعد به آن سرکه را اضافه می کنیم. فورا باید درب ظرف را ببندید و دیگر آنرا حداقل تا 40 روز باز نکنید. توجه کنید که کوچکترین روزنه نفوذ هوا به داخل ظرف، خیار شور را خراب میکند برای همین است که معمولا خیارشورها را در ظرفهای حلب درست میکنند و درب آنرا لحیم مینمایند.



بستنی وانیلی :

مواد لازم:
شیردو پیمانه- زرده تخم مرغ 6 عدد- شکر سه چهارم پیمانه- خامه چرب فریز شده دو پیمانه- وانیل یک قاشق چایخوری


طرز تهیه:
وانیل را در شیر بریزید و روی گاز حرارت دهید. زرده تخم مرغ و شکر را با سرعت متوسط سه تا پنج دقیقه بزنید تا سبک شود. بقیه تخم مرغ ها را هم به همین ترتیب اضافه کنید. شیر را دوباره روی حرارت قرار دهید. با دیدن نخستین نشانه های جوش، نصف پیمانه از شیر را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کرده با سرعت کم همزن، بزنید. این کار را ادامه دهید تا تمامی شیر را اضافه کنید و خوب با هم مخلوط شوند. ظرف را روی حرارت کم قرار داده با قاشق چوبی به مدت سه تا پنج دقیقه دائم به هم بزنید. وقتی جای قاشق چوبی روی این کرم در بیاید، مایه شما آماده است.
ظرف بزرگی را با آب و یخ پر کنید. ظرف را از روی حرارت برداشته و بلافاصله خامه فریز شده را با آن مخلوط کنید و آن را در ظرف حاوی آب و یخ قرار دهید. مخلوط را به طور مرتب هم بزنید تا خنک شود. حال می توانید کمی دیگر وانیل به آن اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید و آن را به مدت نیم ساعت یا بیشتر در فریزر قرار دهید. در صورتی که بستنی ساز در دسترس دارید می توانید بستنی منسجم تری داشته باشید. مواد را در آن بریزید و به مدت چهار ساعت در یخچال قرار دهید.


روش های پخت ماهی به انواع مختلف می باشد که ساده ترین آن به این ترتیب است که بعد از شستن ماهی می گذاریم که آب ماهی کشیده شود. بعد در مخلوط تخم مرغ، نمک و زعفران و کمی فلفل ماهی را می خوابانیم در حدود 3 ساعت باشد بعد آن را سرخ می کنیم. توجه داشته باشید که ماهی را قبل از خواباندن در مواد به تکه های مناسب تقسیم کنید.
من در اینجا دو روش دیگر و متنوع برای پخت ماهی را توضیح می دهم :

کتلت ماهی :
مواد لازم برای چهار نفر
ماهی چرخ کرده 1 کیلوگرم
سیب زمینی پخته و رنده شده 2 عدد متوسط
سیب زمینی خام و رنده شده 3 عدد
پیاز رنده شده 1عدد
سیر رنده شده 1 قا شق سوپخوری
آبلیمو یک چهارم پیمانه
پیاز ساتوری شده یک چهارم پیمانه
تخم مرغ 2 عدد
نمک و فلفل و روغن به میزان لازم
ادویه 1 قا شق چایخوری


طرز تهیه :
ماهـی چرخ شده را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و به ترتیب پیاز رنده شده، سیر،سیب زمینی پخته و خام رنده شده،آبلیمو،پیـازچه ساتوری شده،تخم مرغ ها و نمک و فلفل را بیفزایید . این مخلوط را خوب ورز دهید تا تمام مواد به صورت کامل با هم مخلوط شوند. روغن را داخل تابه ریخته روی حرارت قراردهید تا گرم شود.از مخلوط آماده به اندازه یک نارنگی کوچـک برداشته به کمک دست آن را به صورت بیضی فرم دهید و در روغـن سرخ کنید.
کتلتهای سرخ شده را در دیس مناسب قراردهید و اطراف آن را با گوجه فرنگی و سبزیجات تزئین نمایید

ته چین ماهی :
فیله ماهی متوسط : 5 تکه
آرد سوخاری یا آرد نخودچی و یا آرد ذرت : به میزان لازم
زعفران یا رنگ خوراکی
روغن ذرت یا زیتون یا سویا
آبلیمو ، آب نارنج : 1 فنجان
پیاز : 2 عدد متوسط
تخم مرغ : 1 عدد بزرگ
مغز گردو : 2 قاشق غذا خوری
زیره : به میزان لازم
برنج به مقدار کافی

طرز تهیه :
برای درست کردن ته چین ماهی تعدادی ماهی گوشتی شبیه شیر ، ماهر ، سنگسر و یا ماهیان پرورشی تهیه کرده آنها را به صورت فیله در آورده بعد مقداری آرد سوخاری یا آرد نخودچی و یا آرد ذرت را در ظرفی می ریزند . سپس به میزان لازم زعفران یا رنگ مجاز خوراکی ، روغن ذرت یا زیتون یا سویا یا مایع ، یک فنجان آبلیمو و یا آب نارنج ، پیاز رنده شده ، تخم مرغ که خوب زده شده باشد به نحوی که سفید رنگ شده باشد مغز گردوی کوبیده و مقداری زیره را درون ظرف ریخته و با هم مخلوط می کنند تا به صورت مایه ای تهیه شود . مایع در جای خنک نگهداری شود . سپس برنج را به صورت چلو تهیه کرده و در ظرف دیگر روغن می ریزند و داغ می کنند و به اندازه یک انگشت روی روغن برنج می ریزند و پهن می کنند سپس فیله یا گوشت ماهی را روی برنج ها می چینند . اگر ماهی زیاد باشد روی هم میگذارند . سپس مایه ای را که آماده کرده و کنار گذاشته اند روی ماهیها می ریزند و بقیه برنج را داخل دیگ روی ماهی ها سرازیر می کنند . و چلو ته چین ماهی را دم می دهند و روی دیگ سرپوش و دمکش می گذارند تا در حرارت ملایمی دم بکشد وقتی برنج دم کشید و آماده شد ، آن را درون ظرف ریخته و سرسفره می آورند.

 


کپک زدن مربا :

بکی از دلایل کپک زدن مربا آن است که کاملاً پخته نشده است. اگر مربای شما کپک زده یک لایه از روی آن را با قاشق بردارید. و بقیه مربارا دوباره بپزید. هنگام تهیه مربا، از قاشق چوبی استفاده کنید.


نگهداری پیازها :

برای نگهداری پیازها نباید از یخچال استفاده کرد. پیازها را در کیسه ی پلی اتیلن (نایلکس یا کیسه فریزر) که دارای تعدادی سوراخ باشد قرار دهید و در محل خنک تا زمانی که نیاز دارید، نگهداری کنید.

پیاز :

پیازها به رنگ های مختلف از جمله سفید، زرد، صورتی و قرمز در بازار مشاهده می شوند. در بین انواع پیاز با رنگ های مذکور، پیازهای صورتی (نسبتاً) و قرمز (بیشتر) به دلیل رطوبت کم، عطر و طعم بالا برای نگهداری مناسب هستند؛ و پیازهای سفید و زرد به دلیل رطوبت بالا و احتمال کپک زدگی، همچنین عطر و طعم کم و به دلیل فرّار بودن ترکیبات معطر، برای نگهداری مناسب نیستند. برای نگهداری باید از محل خشک و خنک استفاده شود تا پیاز شروع به رویش و سبز شدن نکند.

 برای نگهداری، پس از انتخاب گوجه فرنگی مناسب و رسیده، آن ها را در کیسه های نایلکس یا کیسه ی فریزر بگذارید؛ سپس آن را در قسمت زیرین یخچال جای دهید. گوجه فرنگی در شرایط مطلوب تا یک هفته تازه خواهد بود.

 


جوش شیرین :

از خواص جوش شیرین غافل نباشید. جوش شیرین هم مصرف خوراکی و دارویی دارد و هم ضدعفونی کننده است.

1 - می توانید از آن در تهیه بیسکویت و کیک استفاده کنید.

2 - برای براق کردن جواهرات به کار می رود.

3 - درد ناشی از نیش زنبور را تسکین می دهد.

4 - برای نظافت یخچال و لکه گیری اجاق گاز به کار می رود