آراج آفاق

مسجدسلیمان دیار بختیاری(mis) ، جملات کوتاه و آموزنده ،گنجینه های معنوی

آراج آفاق

مسجدسلیمان دیار بختیاری(mis) ، جملات کوتاه و آموزنده ،گنجینه های معنوی

چگونه از ماهیان قرمز شب عید نگهداری کنیم؟

چگونه از ماهیان قرمز شب عید نگهداری کنیم؟ 

 

 

 

 

نکاتی جهت آشنایی با ماهی قرمز و موارد بهداشت فردی و نگهداری مناسب این نوع ماهی : 

 

ماهی قرمز که نام علمی آن کاراسیوس اوراتوس است و از خانواده کپور ماهیان بوده، خاستگاه اولیه آن کشور چین است که با گذشت زمان به نقاط دیگر جهان بالاخص ایران معرفی شده است تا آنجایی که هر‌ ساله میلیون‌ها قطعه ماهی قرمز بر سر سفره‌های هفت‌‌سین ما ایرانیان می‌آیند.

شرایط نگهداری ماهی قرمز
ماهی قرمز به عواملی نظیر هوا، دما، آب و غذا به مقدار مناسب نیاز دارد تا هم خود سالم بماند و هم احتمالا سلامتی ما را به مخاطره نیندازد.

دما : ماهی قرمز در دمای بالای 25 درجه سانتیگراد آسیب‌پذیر بوده و تغییرات ناگهانی دما باعث مرگ آنها می‌شود مناسب‌ترین دما برای این ماهی بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد است.

هوا : ماهی‌ها به اکسیژن موجود در هوا احتیاج مبرم دارند و این اکسیژن از طریق سطح هوایی که با آب در تماس است وارد ظرف نگهداری ماهی می‌شود. بنابراین هر چه سطح مقطع بالای تنگ بزرگ‌تر باشد، اکسیژن بیشتری به ماهی می‌رسد.

آب : استفاده از آب شهری برای ماهی قرمز مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند فقط جهت خارج شدن کلر، قبل از عوض کردن آب ظرف حاوی ماهی، بگذارید که آب به‌مدت حداقل 24 ساعت در ظرف مجزا بماند که با این عمل هم کلر موجود در آب از بین رفته و هم آب دمای محیط را پیدا می‌کند. بهتر است هر هفته یک یا دو نوبت و فقط نیمی از آب ظرف ماهی تعویض شود.

غذا : اگر در شبانه روز یک یا دو نوبت غذا به ماهی بدهیم، نیاز آن بر طرف می‌شود. غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات در این میان مناسب هستند و حدالامکان از غذاهای آماده آن‌هم به اندازه‌ای که در آب باقی نماند بهتر است استفاده شود.

اطلاعیه بهداشتی دامپزشکی در خصوص نحوه نگهداری ماهی قرمز شب عید ، به نقل از سایت نظام دامپزشکی : 

 

 

 

 

 

۱-  سعی کنید ماهی را از مراکز مجاز که دارای مجوز فروش موقت ماهی زینتی می باشند تهیه نمائید و از خرید ماهی از دست فروشن و دوره گردان خودداری نمائید چون هم از نظر بهداشتی مشکل آفرین می باشد و هم بخاطر نگهداری ماهی در شرایط بد اینگونه ماهیها دارای عمر کوتاهی می باشند.
2- مراکز بهداشتی مراکزی هستند که دارای مکانهای مسقف بوده و دارای لوازم شستشو و ضد عفونی مناسب می باشند.
3- اگر می خواهید ماهی قرمز را بمدت طولانی در خانه یا کنار سفره هفت سین نگهداری کنید، برای هر ماهی یک لیتر آب در نظر بگیرید.
4- از ظروف دهان گشاد برای نگهداری ماهی استفاده نمایید. (فضای مورد نیاز برای هر ماهی دو برابر حجم آب می باشد).
5- بهترین PH آب 7.5- 6.8 و بهترین دمای آب نگهداری ماهیان زینتی 26-22 درجه سانتی گراد می باشد.
6- آب ماهی ها را تماما عوض نکنید و در هر بار تعویض آب مقدار 25% کل آب را تعویض نماید.(بطور متوسط در هر هفته 10% آب را عوض نمائید).
7- برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام3% و یا پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و بتادین می توان استفاده کرد.
8- جهت تغذیه ماهیان از غذا های آماده که در فروشگاههای عرضه ماهی زینتی وجود دارد استفاده نمائید.
9- از خرید ماهیان مریض و بی حال و دارای لکه های سفید روی پوست بدن خودداری نماید. در صورت مریض شدن ماهی و یا تلفات مورد را سریعا از مابقی ماهی ها جدا نماید.
10- اگر سابقه بیماری پوستی ( آلرژی) دارید برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری ماهی از دستکش استفاده نمائید.
11- کودکان خود را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارید، زیرا ممکن است عوامل بیماری زا احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل نمایند.
12- آب تعویضی ماهی را مستقیما در چاه تخلیه نمائید و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری نمائید.
13- از اضافه کردن ماهی جدید تا حصول اطمینان از سلامتی آن به مابقی ماهیها خودداری نمائید.
14- اگر از آب شرب شهری استفاده می کنید باید جهت کلرزدایی آب مورد استفاده چند ساعت در هوایی آزاد قرار داده شود تا کلر موجود در آب از بین برود. و سپس این آب کلرزدای شده را به آب ماهیان اضافه نمائید.  

 

 

 

مثل ماهی سرزنده
مثل سبزه شاداب و زیبا
مثل سمنو شیرین
مثل سنبل خوشبو
مثل سیب خوش رنگ
و مثل سکه با ارزشمند باشید
پیشــاپیش ســال نــو بــر شمــا مبــارک
 

تاریخچه آئین چهارشنبه سوری

تاریخچه آئین چهارشنبه سوری
در فرهنگ ایرانیان باستان تاکنون 

 

 

 

 

یکی از آئینهای سالانه و دیرینه ی ایرانیان جشن سوری، چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند. چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.

مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد که مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می گیرد برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن نیز بچه ها آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من ، زردی من از تو ) می خوانند. ظاهرا مراسم چهارشنبه سوری برگرفته از آئینهای کهن ایرانیان است که همچنان در میان آنها و با اشکال دیگر در میان باقی بازماندگان اقوام آریائی رواج دارد و "سور" در زبان و ادبیات فارسی و برخی گویش های ایرانی به معنای "جشن"،"مهمانی"و "سرخ" آمده است.

جشن سور از زمان های بسیار دور در ایران مرسوم بوده است. قبل از ورود اسلام به ایران هر سال ۱۲ ماه، و هر ماه به ۳۰ روز بوده که هر کدام از این ۳۰ روز اسمی مشخص داشته است که بعد از ورود اسلام به ایران تقسیمات هفته نیز به آن اضافه شد. در ایران باستان در پایان هر ماه جشن و پای کوبی با نام سور مرسوم بوده است. مختار برای کشتن یزید که در شهر کوفه که اکثر آنان ایرانی بوده اند از این فرصت استفاده کرده و در زمان همین جشن که مصادف با چهارشنبه بود یزید را قصاص نمود. بعد از گذشت چند سال بعد از ورود اسلام به ایران به آرامی جشن سور در ایران کم رنگ و به آخرین چهارشنبه سال محدود شد. جشن سور از مراسم اصیل ایرانی است و منشا خارجی ندارد. آتش از عناصر چهارگانه است و تنها عنصری است که آلوده نمی شود به همین منظور از گذشته های بسیار کهن تاکنون این آداب مرسوم بوده است.
 

 

آخرین سه شنبه ی آخر سال را شب چهار شنبه سوری می گویند. شبی است که امروزه فقط بوته افروزی آن مانده است. این کار را عصر سه شنبه ی آخر سال که آخرش چهارشنبه است انجام می دهند. بدین ترتیب که کوپه های هیزم را روی هم می گذارند خورشید که غروب کرد هیزم را در حیاط خانه یا در کوچه یا در میدان باز آتش می زنند.

ظهور آتش بازی :


آتش بازی در شب چهار شنبه سوری در زمان ناصرالدین شاه و به وسیله ی فرانسوی ها در ایران رواج پیدا کرد. در ابتدا فقط برای سرگرمی شاه این نمایش انجام می شد پس از آن مردم هم در این سرگرمی سهیم شدند و دستور نمایش آن در میدان توپ خانه صادر شد و مردم در آن جا به تماشای آتش بازی می ایستادند و کم کم به شکلی که امروزه اجرا می شود در آمد. 

 

بوته افروزی :

در ایران رسم است که پیش از پریدن آفتاب، هر خانواده بوته های خار و گزنی را که از پیش فراهم کرده اند روی بام یا زمین حیاط خانه و یا در گذرگاه در سه یا پنج یا هفت "گله" کپه می کنند. با غروب آفتاب و نیم تاریک شدن آسمان، زن و مرد و پیر و جوان گرد هم جمع می شوند و بوته ها را آتش می زنند. در این هنگام از بزرگ تا کوچک هر کدام سه بار از روی بوته های افروخته می پرند، تا مگر ضعف و زردی ناشی از بیماری و غم و محنت را از خود بزدایند و سلامت و سرخی و شادی را به هستی خود ببخشند. مردم در حال پریدن از روی آتش ترانه هایی می خوانند : 

زردی من از تو ، سرخی تو از من

غم برو شادی بیا ، محنت برو روزی بیا

ای شب چهارشنبه ، ای کلیه جاردنده ، بده مراد بنده 
 

 

خاکستر چهارشنبه سوری، نحس است، زیرا مردم هنگام پریدن از روی آن، زردی و ییماری خود را، از راه جادوی سرایتی، به آتش می دهند و در عوض سرخی و شادابی آتش را به خود منتقل می کنند. سرود "زردی من از تو ، سرخی تو از من "

در هر خانه زنی خاکستر را در خاک انداز جمع می کند، و آن را از خانه بیرون می برد و در سر چهار راه، یا در آب روان می ریزد. در بازگشت به خانه، در خانه را می کوبد و به ساکنان خانه می گوید که از عروسی می آید و تندرستی و شادی برای خانواده آورده است.
در این هنگام اهالی خانه در را به رویش می گشایند. او بدین گونه همراه خود تندرستی و شادی را برای یک سال به درون خانه خود می برد. ایرانیان عقیده دارند که با افروختن آتش و سوزاندن بوته و خار فضای خانه را از موجودات زیانکار می پالایند و دیو پلیدی و ناپاکی را از محیط زیست دور و پاک می سازند. برای این که آتش آلوده نشود خاکستر آن را در سر چهارراه یا در آب روان می ریزند تا باد یا آب آن را با خود ببرد. 

 

گرد آوردن بوته، آتش زدن و پریدن از روی آن و گفتن عبارت "زردی من از تو، سرخی تو از من" شاید مهمترین اصل شب چهارشنبه سوری است. هر چند که در سالهای اخیر متاسفانه این رسم شیرین جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک داده است. مراسم دیگری مانند کوزه شکنی، فال گوش نشینی، آش نذری پختن، آب پاشی، بخت گشائی دختران، دفع چشم زخمها، کندرو خوشبو، قاشق زنی، فال گرفتن هم در این شب جزو مراسمات جالب و جذاب می باشد.

مراسم کوزه شکنی :


مردم پس از آتش افروزی مقداری زغال به نشانه سیاه بختی، کمی نمک به علامت شور چشمی، و یکی سکه به نشانه تنگدستی در کوزه ای سفالین می اندازند و هر یک از افراد خانواده یک بار کوزه را دور سر خود می چرخاند و آخرین نفر، کوزه را بر سر بام خانه می برد و آن را به کوچه پرتاب می کند و می گوید: "درد و بلای خانه را ریختم به توی کوچه" و باور دارند که با دور افکندن کوزه، تیره بختی، شور بختی و تنگدستی را از خانه و خانواده دور می کنند.

فال گوش نشینی :


در شب چهار شنبه سوری فال گوش ایستادن و گوش کردن به حرف های رهگذران یک رسم است که سرنوشت ما در این شب تشکیل می شود البته می توانیم بگوییم که این یک اعتقاد است زیرا فال گوش َایستادن کار خوبی نیست. زنان و دخترانی که شوق شوهر کردن دارند، یا آرزوی زیارت و مسافرت، غروب شب چهارشنبه نیت می کنند و از خانه بیرون می روند و در سر گذر یا سر چهارسو می ایستند و گوش به صحبت رهگذران می سپارند و به نیک و بد گفتن و تلخ و شیرین صحبت کردن رهگذران تفال می زنند. اگر سخنان دلنشین و شاد از رهگذران بشنوند، برآمدن حاجت و آرزوی خود را برآورده می پندارند. ولی اگر سخنان تلخ و اندوه زا بشنوند، رسیدن به مراد و آرزو را در سال نو ممکن نخواهند دانست.

قاشق زنی :


از کارهای شب چهار شنبه سوری قاشق زنی بود که زنان و مردان این کار را انجام می دادند. زنان و دختران آرزومند و حاجت دار، قاشقی با کاسه ای مسین برمی دارند و شب هنگام در کوچه و گذر راه می افتند و در برابر هفت خانه می ایستند و بی آنکه حرفی بزنند پی در پی قاشق را بر کاسه می زنند. صاحب خانه که می داند قاشق زنان نذر و حاجتی دارند، شیرینی یا آجیل، برنج یا بنشن و یا مبلغی پول در کاسه های آنان می گذارد. اگر قاشق زنان در قاشق زنی چیزی به دست نیاورند، از برآمدن آرزو و حاجت خود ناامید خواهند شد. گاه مردان به ویژه جوانان، چادری بر سر می اندازند و برای خوشمزگی و تمسخر به قاشق زنی در خانه های دوست و آشنا و نامزدان خود می روند.

آش چهارشنبه سوری :


خانواده هایی که بیمار در خانه داشتند یا اینکه حاجتی داشتند برای برآمدن حاجت و بهبود یافتن بیمارشان نذر می کردند و در شب چهارشنبه آخر سال "آش ابودردا" یا "آش بیمار" می پختند و آن را اندکی به بیمار می خوراندند و بقیه را هم در میان فقرا پخش می کردند.

تقسیم آجیل چهارشنبه سوری :


زنانی که نذر و نیازی می کردند در شب چهارشنبه آخر سال، آجیل هفت مغز به نام "آجیل چهارشنبه سوری" از یک دکان رو به قبله می خریدند و پاک می کردند و میان خویش و آشنا پخش می کردند و می خورند. به هنگام پاک کردن آجیل، قصه مخصوص آجیل چهارشنبه، معروف به قصه خارکن را نقل می کردند. امروزه، آجیل چهارشنبه سوری جنبه نذرانه اش را از دست داده و از تنقلات شب چهارشنبه سوری شده است.

ریشه ی فرهنگی چهارشنبه سوری :


بطور کلی فرهنگ مردم را باید در درون زندگی مردم و از لابلای باورهای مردم جستجو کرد، از آنجا که چهارشنبه سوری از آئین های دیرینه ی ایرانیان است جدای اینکه امروزه آنچه درشهرهای بزرگ ایران، به خصوص تهران در این شب انجام می گیرد بیشتر به جنگ و نزاع شبیه است تا سور و شادی! ولی میتوان با بازگشت به زمانی حدود بیست و چند سال پیش، دریافت که شب چهارشنبه ی آخر سال مراسم متنوعی داشت که در استانهای مختلف ایران مراسمی با اشکال گوناگون و با سبک های سنتی صورت می پذیرفت که اکنون نیز برخی از آن رسوم در بعضی از استانهای ایران برگزار می شود که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود :

:: استان آذربایجان شرقی

تبریزی ها در شب چهارشنبه سوری به روی هم آب یا گلاب می پاشند و معتقدند آب پاشیدن، زندگی را با سعادت قرین می کند. از دیگر رسوم ضروری این شب، فرستادن خُنچه از منزل داماد به منزل عروس است. در این خنچه معمولاً میوه، شیرینی، گلدانهای پرگل، ماهی و خلعت (پارچه) برای خانواده ی عروس و خود عروس گذارده می شود. دختران دم بخت تبریزی هنگام پریدن از روی آتش می خوانند:
"بختم آچیل چهارشنبه" یعنی: چهارشنبه! بختم را بازکن.

:: استان آذربایجان غربی

خانواده های ارومیّه ای در این شب به خانه ی مسن ترین فرد فامیل می روند و به خوردن آجیل سرگرم می شوند. آجیل حتماً باید از هفت نوع خوراکی تهیه شود. این هفت نوع خوراکی می تواند از بین خوراکیهای زیر باشد:
انجیر، کشمش، مویز، خرما، توت خشک، فندق، بادام، گردو، سنجد، نخودچی، آب نبات، تخمه بدون نمک، باسلق، برنجک (برنج بوداده) برگه هلو، برگه زردآلو و گندم برشته. کسی که مرادی و حاجتی دارد، باید تقسیم آجیل را به عهده بگیرد تا مرادش برآورده شود.

:: استان اردبیل

در مغان، مردم پیش از طلوع آفتاب روز چهارشنبه، دسته جمعی به کنار رودخانه می  روند، آتشی بر می افروزند و جوانان در آنجا به سوارکاری می پردازند و هنگام بازگشت، زنان ظرف هایشان را از آب رودخانه پر می کنند و به خانه می آورند و آب آن را به دور و برخانه می پاشند که با این کار، سال جدید، سالی سرشار از روشنی و زلالی و پاکی خواهد بود.

:: استان بوشهر

بوشهری ها پس از آتش افروزی در خانه هایشان و پریدن از روی آن، با قایق از روی آب می گذرند و معتقدند با این کار نحسی این شب از بین می رود. در ضمن کوزه ی نویی را که تا آن زمان استفاده نکرده اند، به دیوار می زنند تا شکسته شود تا بلا و بدبختی، مثل کوزه شکسته شود.

:: استان خراسان

در خراسان مراسم کوزه شکستن به این طریق است که درون کوزه های کهنه مقدار نمک که علامت شور بختی است و مقداری ذغال که علامت سیاه بختی است و یک سکه کم ارزش پول می ریزند و تمام افراد خانواده آن را به دور سر می چرخانند و آخرین نفر کوزه را از پشت بام به کوچه پرت می کند و می گوید:
"درد و بلام توکوزه راه بیفته بره تو کوچه"
در بعضی از نقاط خراسان در این شب به جای آش، چهار نوع پلو می پزند. این پلوها عبارتند از: رشته پلو، عدس پلو، زرشک پلو و ماش پلو که معمولاً به فقرا، نزدیکان و همسایگان می دهند. در آجیل خراسانی ها مطلقاً نمک وجود ندارد، چون نمک را علامت شوربختی می دانند.

:: استان خوزستان

در اهواز، پس از پریدن از روی آتش، مراسم قاشق زنی انجام می گیرد که خانواده ها، خوراکی یا آجیل شور و شیرین در ظرف قاشقزنان می ریزند.

:: استان سیستان و بلوچستان

در سیستان مردم گونی، پتو و نمد کهنه را به صورت گلوله در می آورند و آن را در غروب آخرین چهارشنبه سال، آتش می زنند و معتقدند که نحوست این شب با این عمل از بین می رود.

:: استان فارس

در شیراز برای گشودن بخت دختران در شب چهارشنبه سوری به سعدیه می روند و از آب استخر سعدیه بر سر وروی دختران می  ریزند. زنان نیز با ریختن این آب به روی خود، معتقدند که مهرشان در دل شوهر بیشتر می شود. در این شب زنان برای برآورده شدن حاجاتشان زیر منبر مسجد جامع شهر دعا می خوانند و پس از دعا خواندن، حلوا و آش می پزند.

:: استان کردستان

مردم کردستان مخصوصاًروستائیان، دسته جمعی به صحرا و کنار چشمه سارها می روند و پس از مدتی که به شادی و پایکوبی و کشتی گرفتن گذراندند، هنگام مراجعت به خانه، هرکسی مقداری سنگریزه جمع می کند و بدون آنکه به پشت سرخود نگاه کند، سنگریزه را از روی شانه به عقب پرتاب می کند و بدین ترتیب بلا و آفت را از خود دور می سازد.
از دیگر مراسم این شب، شال اندازی است که عده ای از جوانان بالای پشت بام خانه ها و کنار درها و پنجره های همسایگان و ثروتمندان می روند و ضمن خواندن سرود و تصنیف، از دریچه ای، شال را آویزان می کنند. اهل خانه هدیه ای را به شال می بندند که معمولاً سکه، تخم مرغ، شاخه نبات، کله قند، جوراب یا نخودچی و کشمش است.

:: استان کرمان

در کرمان مقداری ذغال، نمک، سکه ی کم ارزش پول و کمی نان درکوزه خالی می ریزند و شب چهار شنبه سوری آن را از بالای بام به کوچه پرتاب می کنند تا بلا و کمبود از همه چیز مخصوصاً از آنچه در کوزه است دور شود.

:: استان گیلان

در روستاهای اطراف رشت، غروب شب چهارشنبه سوری، در پنج منطقه پوشال برنج را با فاصله کنار هم می چینند، سپس آنها را آتش می زنند و برای دفع چشم زخم، اسپند در آتش می ریزند و افراد هر خانواده از بزرگ به کوچک، سه مرتبه از روی آن می پرند و این ترانه را به گویش گیلکی می خوانند:
"گل گل چهارشنبه ، به حق پنجشنبه ، نکبت بی شه ، دولت بی یه ، زردی بی شه ، سرخی بی یه"
یعنی: آتش سرخ چهار شنبه! به حق پنجشنبه نکبت برود، دولت بیاید. زردی برود، سرخی بیاید.
پس از پریدن از روی آتش ترقه در می کنند به این معنی که از نحوست چهارشنبه در امان باشند. در این شب خورشت"ترشه تره" می پزند و آن را با کته، ماست و دوغ می خورند. صبح فردا (روز چهارشنبه) خاکستر برجای مانده از آتش شبانه را جمع می کنند و پای درختان میوه می ریزند به این نیّت که درختان بارورشوند و میوه ی بیشتری بدهند.

:: استان لرستان

در این شب در خرم آباد هیزم را به هفت دسته تقسیم می کنند و با فاصله های معینی در یک ردیف می چینند و آتش می زنند و با خواندن :
"زردی مه د تو، سرخی تو د مه"
یعنی: زردی من از تو و سرخی تو از من و از روی آن می پرند.

:: استان مازندران

در روستاهای مازندران در شب چهار شنبه سوری، علاوه بر کشتی گرفتن و اسپند دودکردن، انواع آشها پخته می شود از جمله "آش هفت ترشی" که از هفت نوع سبزی و هفت نوع ترشی و هفت نوع حبوبات در آن استفاده می شود و نیز "گزنه آش " که یکی از سبزی های مصرفی در آن، گزنه است. اعتقاد براین است که خوردن این آش بسیاری از بیماریها و کسالتها را از بین می برد.

:: استان مرکزی

در این استان، علاوه بر مراسم آتش بازی، برای آمرزش اموات مقداری خرما یا شکر پنیر تهیه می کنند و یا حلوا درست می کنند و سرگذر می ایستند و به عابران تعارف می  کنند. هر رهگذر وظیفه دارد یک دانه بردارد و قبل از خوردن، برای آمرزش اموات خیرات دهنده، حمد و سوره ای بخواند و سپس خوراکی را بخورد.


تحریف آیین چهارشنبه سوری :


یافته های پزوهشی نشان می دهد که تمامی آیین ها و یادمان هایی که مردم ایران در هنگامه های گوناگون بر پا می داشتند و بخشی از آنها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار شده است، با منش، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته بود و در همه آنها، اعتقاد به پروردگار، امید به زندگی، نبرد با اهریمنان و بدسگالان و مرگ پرستان، در قالب نمادها، نمایش ها و آیین های گوناگون نمایشی گنجانده شده بود. رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نطیر آنچه که امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم، در هیچکدام از این آیین ها دیده نمی شود. بهتر است بگوییم، کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش سلامتی مردم را هدف می گیرند، با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند. پس امیدوارم دوستان عزیز با خواندن این مطالب، قشنگی این رسم کهن ایرانی را با انجام کارهای خطرناک و استفاده از ترقه های غیر مجاز خراب نکنند ... 

 

انجام عملیات ریاضی در Microsoft Word

انجام عملیات ریاضی در Microsoft Word

 

 

 

بدین منظور:

 


نرم افزار Word را اجرا کنید.

 


از منوی Tools بر روی Customize کلیک کنید.

 


در پنجره جدید به تب Commands بروید.

 

 

اکنون یک پنجره دارای 2 ستون خواهید داشت.

 

 

از ستون Categories، Tools را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

 

 

از ستون دیگر ، Tools Calculate را پیدا کنید (جزء موارد آخر).

 

 

اکنون Tools Calculate را گرفته و آن را در جای مناسبی

 

 

از نوار ابزار بالای صفحه رها کنید. ( Drog & Drop ) .

 

 

پس از اینکه دکمه Tools Calculate در جای مناسبی از

 

 

نوار ابزار جای گرفت ، پنجره Customize را ببندید.

 

 

حال در یک صفحه خالی Word ، به عنوان مثال دو عدد را

 

 

این گونه بنویسید:

 


698
+
726

 

 

هر عدد با یک Enter از خطی بعدی جدا گردد.

 

 

عملکرد ریاضی هم مابین دو خط عدد جای گیرد.

 

 

یا دو عدد را پشت سر هم و به شکل زیر وارد کنید:

 

 


698 + 726

 

 

اکنون این 3سه خط را با موس بگیرید و

 

 

به حالت انتخاب درآورید( ( Highlight کنید.

 

 

بر روی دکمه Tools Calculate که ایجاد کردید

 

 

کلیک کنید.

 

 

سپس در خط بعدی ، دکمه Ctrl+V را همزمان فشار دهید

 

 

تا پاسخ که در اینجا به فرض 1424 است نمایان شود.

.:: کلیدهای میانبر جدید در ویندوز 7 ::.

.:: کلیدهای میانبر جدید در ویندوز 7 ::. 

 

همان‌طور که اطلاع دارید پس از مدت‌ها انتظار، پیش‌نمایش نسل بعدی سیستم‌ عامل ویندوز، با نام "ویندوز 7" در تاریخ 7 ژانویه 2009 عرضه شد. به گفته اکثر کارشناسان ویندوز 7 بسیار بهتر از ویستا بوده و طراحان موفق به برطرف کردن مشکلاتی شده‌اند که کاربران سیستم مذکور را به ستوه آورده و ناراضی کرده بود. بنابر پیش‌بینی ها و گفته‌های مسئولان مایکروسافت نسخه نهایی ویندوز 7 در تابستان 2009 عرضه خواهد شد. در ویندوز 7 امکانات و قابلیت‌های متعدد جدیدی نیز افزوده شده است. یکی از این قابلیت‌ها کلیدهای میانبر جدیدی است که در کل محیط ویندوز کاربرد دارد. هم‌ اکنون به معرفی این کلیدهای میانبر جدید در ویندوز 7 می‌پردازیم. لازم به ذکر است کلیدهای میانبر سابق که در ویندوزهای قبلی کارایی داشت نیز همچنان برقرارند.

لیست این کلیدهای میانبر جدید در کل محیط ویندوز 7 به شرح زیر است :
کلید Windows + ^ : بیشینه ساختن (Maximize) پنجره.
کلید Windows +
> : حرکت پنجره به سمت چپ. با انجام این عمل به صورت متمادی، کل پنجره به سمت چپ خواهد چرخید!
کلید Windows +
< : حرکت پنجره به سمت راست. با انجام این عمل به صورت متمادی، کل پنجره به سمت راست خواهد چرخید!
کلید Windows +
: کمینه ساختن (Minimize) پنجره (ترفندستان) و بازگردانی پنجره از حالت بیشینه.
کلید Ctrl + Windows +
> : پرش به مانیتور سمت چپ.
کلید Ctrl + Windows +
< : پرش به مانیتور سمت راست.
کلید Ctrl + Windows : کمینه ساختن (Minimize) و بازگردانی کلیه پنجره‌های باز.
کلید T + Windows : متمرکز شدن بر روی اولین پنجره موجود در Taskbar. با فشردن مجدد به پنجره بعدی موجود خواهید رفت و این گردش ادامه دارد. همچنین با فشردن کلید T + Shift+ Windows این گردش عقبگرد خواهد شد.
کلید Space + Windows : مشاهده دزدانه صفحه دسکتاپ! با این عمل، کلیه پنجره‌های باز، شفاف می‌شود به طوریکه صفحه دسکتاپ دیده شود.
کلید G + Windows : مرتب کردن کلیه Gadgetهای موجود به ترتیب حروف الفبا.
کلید P + Windows : تنظیمات (ترفندستان) نمایش خارجی نظیر Mirror ،Extend Desktop و غیره.
کلید X + Windows : صفحه Mobility Center مشابه ویندوز ویستا.
کلید Windows + # : باز نمودن پنجره شماره # موجود در Taskbar. به عنوان مثال برای باز نمودن اولین پنجره Taskbar کلیدهای Win+1 و برای باز نمودن سومین پنجره کلیدهای Win+3 را وارد می‌کنیم.
کلید Windows + + : بزرگ‌نمایی پنجره.
کلید Windows + - : کوچک‌نمایی پنجره.
Alt + P : نمایش و یا عدم نمایش صفحه پیش‌نمایش در هر پنجره.

همچنین کلیدهای ترکیبی زیر که به کمک ماوس صورت میگیرد مختص محیط Taskbar هستند:
Shift + کلیک بر روی یک آیکن : باز نمودن یک مورد جدید.
کلیک وسط ماوس بر روی یک آیکن : باز نمودن یک مورد جدید.
Shift + Ctrl + کلیک بر روی یک آیکن : باز نمودن یک مورد جدید با دسترسی ادمین.
Shift + راست کلیک بر روی یک آیکن گروهی شده : نمایش منوی پنجره شامل Restore All ،Minimize All ،Move All و غیره.
Ctrl + کلیک بر روی یک آیکن گروهی شده : گردش بر روی پنجره‌های موجود در این گروه.

لازم به ذکر است جهت اطلاع کاربران مبتدی، کلید Windows بین دو کلید Alt و Ctrl در سمت چپ کیبورد قرار دارد.
 

 


 

 

.:: دو ترفند کوچک به وسیله کلیدهای Ctrl و Shift در ویندوز ::. 

 

در اینجا دو ترفند ساده و کوچک و در عین حال کاربردی در محیط ویندوز را برای شما بازگو می کنیم. دو ترفندی که به وسیله دو کلید Shift و Ctrl صفحه کلید امکان پذیر است؛ Highlight و انتخاب متون توسط کیبورد و دیگری بستن چندین برنامه به شکل همزمان این دو ترفند هستند.

1- انتخاب متون به وسیله کیبورد
در محلی که متنی در آن قرار گرفته، یکبار توسط موس یک تک کلیک کنید (یا از طریق دکمه Tab به محلی که متون تایپ شده بروید)، سپس دکمه Shift را بگیرید و دکمه های چپ یا راست موجود روی کیبورد را متناوب وارد نمایید تا آن قسمت از متن به حالت انتخاب درآورده شود. جالب اینکه اگر اینکار را به وسیله گرفتن دکمه Ctrl+Shift به شکل همزمان صورت دهید سرعت کار 2 برابر میشود!

2- بستن چندین برنامه به شکل همزمان
برای اینکار کافی است کلید Ctrl را گرفته و بر روی برنامه های در حال اجرا در نوار وظیفه یا Taskbar کلیک کنید. خواهید دید که برنامه هایی که در این حالت بر روی آنها کلیک می کنید به حالت انتخاب در می آیند. حال کافی است بر روی یکی از برنامه ها راست کلیک کرده و Close Group را انتخاب کنید تا برنامه های برگزیده بسته شوند.
 


 

.:: حذف آیکون امنیتی ویندوز از system try ::. 

 

احتمالا مشاهده کردید که از وقتی که ویندوز رو نصب می‌کنید همیشه یک آیکونی مربوط به مرکز امنیتی ویندوز (security center) که معمولا به صورت یک علامت ضربدر هم هست در system try شما وجود داره که همیشه یک قسمت اضافی هم بوده. تا به حال با خودتون گفتید که چگونه این آیکون رو حذف کنم؟ 


 

 

حذف کردن این آیکون کار یک دقیقه هم نمیشه فقط کافیه روی این آیکون دو بار کلیک کنید تا صفحه مربوط به اون باز بشه و اون موقع از ستون سمت چپ گزینه Change the way Security Center alerts me را انتخاب کنید. حالا یک پنجره‌ی جدید برای شما باز میشه که شامل سه گزینه است (تصویر نمونه) که برای حل کردن این مشکل کافی تیک های این سه گزینه رو بردارید و روی دکمه ok کلیک کنید. 

 


 

 


 

 

.:: بازی مخفی شده در نرم افزار uTorrent ::. 

 

اگر شما نیز اهل دانلود فایل در اینترنت باشید حتمأ با واژه‌هایی نظیر تورنت و بیت‌تورنت آشنا هستید. بیت‌تورنت یک پروتکل به اشتراک گذاری فایل سریع است که روز‌به‌روز در حال توسعه و گسترش است. تورنت نیز فایل‌های مخصوص این سیستم هستند که توسط کلاینت بیت‌تورنت فراخوانی می‌شود. معروف‌ترین و محبوب‌ترین کلاینت بیت‌تورنت نرم افزار uTorrent است که مخصوص کلیه نسخه‌های ویندوز طراحی شده است. در این ترفند قصد داریم به معرفی بازی مخفی شده در نرم افزار uTorrent بپردازیم. این بازی همان بازی معروف و قدیمی Tetris یا آجرچینی است که به طور جالبی در درون این نرم افزار گنجانده شده است.

برای یافتن این بازی مخفی:
نرم افزار uTorrent (هر نسخه ای) را اجرا کنید.
از منوی Help بر روی About uTorrent کلیک کنید.
پس از باز شدن پنجره کوچک About uTorrent، از طریق کیبورد، کلیدهای ترکیبی Ctrl+T را به شکل همزمان بزنید.
خواهید دید که در همان محیط، بازی Tetris یا آجرچینی پدیدار می‌شود.
در این بازی شما با تکمیل هر خط امتیاز کسب می‌کنید. جهت تغییر حالت دادن قطعات نیز می‌توانید از کلیدهای جهت دار کیبورد استفاده کنید.

برای دانلود آخرین نسخه نرم افزار رایگان و کم حجم uTorrent به سایت سازنده به نشانی http://www.utorrent.com مراجعه نمایید.
 


 

.:: رفع مشکل هنگ کردن IE7 به هنگام ذخیره کردن یک صفحه ::. 

 

اگر از نسخه 7 مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنید حتمأ با یکی از مشکلات شایع آن برخورد کرده‌اید. به طوریکه پس از باز نمودن تعدادی تب، هنگامی که قصد Save کردن یک صفحه را دارید مرورگر هنگ کرده و کاملأ قفل می‌کند و امکان انجام هیچ عملی میسر نیست. تا زمانی که ناچارأ برنامه را End Task نکرده‌اید نیز این مشکل حل نمی‌شود. در این حالت کلیه صفحاتی که تاکنون باز نموده اید را نیز از دست خواهید داد. حال قصد داریم ترفندی ساده را برای شما بازگو نماییم تا این مشکل در IE7 رفع گردد.

بدین منظور:
پس از اینکه اقدام به Save نمودن صفحه‌ای کردید و با باز شدن پنجره Save، مرورگر هنگ کرد، از طریق منوی Start یا استفاده از شورتکات موجود در دسکتاپ یک پنجره جدید IE7 را باز کنید.
سپس از منوی File بر روی گزینه Work Offline کلیک کنید.
اکنون کافی است به پنجره قبلی که قفل شده است بازگردید.
خواهید دید که مشکل برطرف شده و پیغام Save نیز حذف شده است.
 


 

.:: جلوگیری از پخش موزیک در داخل وبلاگ ها ::. 

 

یکی از قابلیت هایی که مدیران بسیاری از وبلاگ ها برای جذاب کردن وبلاگ خود استفاده میکنند افزودن یک آهنگ به محیط وبلاگشان است. اما این موضوع ممکن است به مذاق کلیه بازدیدکنندگان خوش نیاید. به ویژه کاربرانی که از سرعت کم اتصال استفاده می کنند. پخش اتوماتیک آهنگ در وبلاگ مورد بازدید، مقدار زیادی از پهنای باند آنها را اشغال میکند و در نتیجه باعث کند شدن سرعت اینترنت میشود. در صورتی که شما نیز از این دسته از کاربران هستید میتوانید با استفاده از این ترفند جلوی پخش موزیک را در وبلاگهایی که توسط مرورگر اینترنت اکسپلورر بازدید میکنید، بگیرید.

بدین منظور:
Internet Exporer را باز کنید.
از منوی Tools به Internet Options بروید.
حال به تب Advanced رفته و تیک گزینه Play sounds in web pages را بردارید.
تمام پنجره ها را OK کرده و خارج شوید.
 


 

.:: جلوگیری از ساخت فایلهای Thumbs.db در ویندوز XP ::. 

 

حتمأ شما نیز در محیط ویندوز با فایلهایی با نام Thumbs.db که در بسیاری از فولدرها وجود دارد روبرو شده اید. وظیفه این فایلها ذخیره اطلاعات مربوط به حالت نمایشی Thumbnail است و به نوعی یک حافظه موقت یا Cashe جهت ثبت اطلاعات تصاویر Thumbnail تلقی میشود. خاصیت این فایل ها نیز اینگونه است که اگر آنها را به شکل دستی پاک کنید به طور اتوماتیک مجدد در همان محل ساخته میشوند. اما ممکن است شما اصلأ از حالت نمایش Thumbnail برای مشاهده تصاویرتان در محیط ویندوز استفاده نکنید یا علاقه ای به وجود این فایلها و پر شدن بی مورد فضای هارد نداشته باشید. در این ترفند قصد داریم به نحوه جلوگیری از ساخت و نهایتأ حذف فایلهای Thumbs.db در ویندوز XP بپردازیم.

بدین منظور:
My Computer را باز کنید.
از منوی Tools وارد Folder Options شوید.
سپس به تب View رفته و تیک گزینه Do not cache thumbnails را بردارید و OK کنید.
اکنون میتوانید به شکل دستی این فایل ها را Delete کنید، با این اطمینان که دیگر فایل جدید با عنوان Thumbs.db تولید نمیشود.

همچنین شما میتوانید از طریق رجیستری ویندوز نیز اقدام کنید ؛ برای اینکار:
ازمنوی Start وارد Run شده و عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری باز شود.

حال به مسیر زیر بروید:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ Explorer\Advanced

از قسمت دیگر پنجره، بر روی DisableThumbnailCache دوباره کلیک کرده و در قسمت Value مقدار آن را به 1 تغییر دهید و OK کنید.
اگر DisableThumbnailCache در این محل وجود ندارد، در فضای خالی راست کلیک کرده و New > DWORD را انتخاب کنید. نام آن را DisableThumbnailCache قرار داده و مرحله بالا را اجرا کنید.

در پایان کافی است سیستم را یکبار از نو راه اندازی کنید تا تغییرات اعمال گردد.
 


 

.:: ربودن تصاویر (آواتار) نمایش داده شده افراد در یاهو مسنجر ::. 

 

اگر از کاربران مسنجر محبوب یاهومسنجر باشید حتمأ با قابلیت Display Image به هنگام ارتباط با دوستانتان آشنا هستید. توسط این قابلیت میتوانید به هنگام چت با افراد تصویر یا آواتاری را برای ID خود قرار دهید که در پنجره چت و در لیست دوستان قابل مشاهده است. اما همانطور که میدانید امکان ذخیره این تصویر بر روی هارد به طور مستقیم وجود ندارد، بلکه تنها میتوانید تصاویر افراد را مشاهده کنید. راه هایی نظیر عکس گرفتن از صفحه یا سایت های جانبی نیز وجود دارد که آنها نیز تا حدودی دردسر ساز هستند. اما هم اکنون ترفندی را به شما معرفی میکنیم که به سادگی آب خوردن و بدون استفاده از هیچ ابزار جانبی تصاویری که دوستانتان در یاهومسنجر استفاده میکنند را بر روی هارد ذخیره و مشاهده کنید. جالب اینکه در این روش کلیه تصاویری که تاکنون توسط دوستانتان در یاهو مسنجر از قدیم تا به حال مشاهده کردید قابل بازیابی است.

ابتدا بایستی بدانید که شما نیاز به کار خاصی ندارید!
چرا که به طور اتوماتیک هر تصویری که تاکنون در یاهو مسنجر دوستانتان قرار داده اند و شما آن را مشاهده کرده اید به طور اتوماتیک بر روی هارد ذخیره میشود. تنها بازیابی آن بر عهده شما خواهد بود.

بدین منظور :
My Computer را باز نمایید.
سپس به مسیر C:\Program Files\Yahoo!\Messenger\cache\Icon مراجعه کنید (منظور از C پوشه ای است که ویندوز در آن نصب است).
هم اکنون شما فایل هایی با عناوین مختلف مشاهده میکنید.
حال ابتدا اطمینان پیدا کنید قابلیت نمایش فرمت فایلها در ویندوز شما فعال است. بدین منظور از منوی Tools وارد Folder Options شوید. سپس به تب View رفته و تیک گزینه Hide extensions for known file types را بردارید و OK کنید.
سپس در مسیری که وارد شده اید فایلی را به دلخواه انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک نموده و Rename را برگزینید.
در انتهای آن عبارت jpg. را وارد نمایید.
خواهید دید که فایل شما تبدیل به یک تصویر شده است.
این تصویر یکی از آواتارهایی است که قبلأ در یاهو مسنجر مشاهده کردید.
اکنون میتوانید تک تک فایلهای موجود در این پوشه را به همین ترتیب تبدیل به عکس کنید.

تنها به این نکته دقت کنید که ممکن است بعضی از تصاویری که شما مشاهده میکنید تا حدودی سوخته به نظر بیایند. این موضوع تنها به هنگام نمایش توسط نمایشگر پیش فرض ویندوز اینگونه به نظر میرسد و در اصل تصویر سوخته نیست. اگر آن را توسط یک نمایشگر پیشرفته تر نظیر ACD See یا Photoshop باز کنید آن را به طور واضح مشاهده خواهید کرد. و طبعأ اگر یکی از این تصاویر به ظاهر سوخته را به عنوان My Display Image خود در یاهو مسنجر انتخاب کنید آن نیز به طور صحیح قابل مشاهده است.

همچنین شما به جای jpg. میتوانید از سایر فرمتهای تصویری نظیر bmp، gif و png نیز در انتهای عنوان فایل خود استفاده کنید.
 


 

.:: ارسال SMS بدون افتادن شماره برای فرد مورد نظر ::. 

 

مطمئنأ برای شما نیز پیش آمده که دوست داشته باشید گاهی هم ناشناس بمانید. این ترفند روشی را به شما معرفی میکند که میتوانید پیام کوتاه متنی SMS ارسال کنید به شکلی که شماره شما برای فرد مورد نظر نمایش پیدا نکند و کاملأ مخفی میمانید. این ترفند خصوصیاتی دارد که باید گوشی فرستنده و دریافت کننده آن را دارا باشد.

پیشنهاد میکنیم این ترفند را حداقل یکبار تست کنید تا نتیجه را ببینید.

ابتدا به این نکات دقت کنید:
این ترفند تنها روی گوشی هایی قابل اجراست که قابلیتی به نام Email gateway را دارا باشند. گوشی هایی که این قابلیت رو دارند اکثرأ سونی اریکسون هستند همانند W800 , W810 , W550 ,K750 , K700 , S700 و ... .
برای استفاده از این ترفند باید هر دو گوشی فرستنده و دریافت کننده قابلیت Email gateway را دارا باشند. پس پیش از هر کاری این موضوع رو یقین پیدا کنید.

اکنون همانند دستورالعمل زیر مراحل را طی کنید ، تنها ممکن است بسته به تنوع گوشی شما مقداری تغییرات وجود داشته باشد:
ابتدا از منوی اصلی وارد قسمت Messaging شوید. سپس به قسمت Settings رفته و به بخش Text Messaging وارد شوید. در قسمت بعد به Email gateway رفته و شماره فردی که میخواهید SMS را برایش ارسال کنید را وارد کرده و Add کنیم. حالا به عقب بازگردید ، پس از وارد شده مجدد به بخش Messaging ، قسمت Write New را انتخاب کنید. Text Message را انتخاب کنید،
متن مورد نظر را تایپ نمایید و Continue را انتخاب کنید. اکنون گزینه اول یعنی Enter Email Address را انتخاب کرده و آدرس ایمیلی را وارد نمایید. در پایان پیام را ارسال کنید. اکنون فرد مورد نظر به هنگام دریافت پیام به جای شماره شما آدرس ایمیلی که وارد کردید را مشاهده خواهد کرد.


 


افزایش سرعت دانلود در اینترنت

افزایش سرعت دانلود  در اینترنت

 

 

 

یکی ا ز مهمترین مسا ئل د ر ا ینترنت سرعت پا یین دا نلود فا یل ها  می با شد

 

 

که گا هی آ نقد ر ا ین عمل به طول می ا نجا مد که کا ربر ا ز دا نلو د منصرف

 

می شود .

 

 

بنا بر قولی که دا ده بود م د ر ا ین ایمیل به آ ن می پرد ا زم .

 


برای بالا بردن سرعت دانلود:

 

 


بر روی جای خالی از دسکتاپ راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید.

 

 

 

تب Desktop را  ا نتخا ب کنید .

 

 

 

بر روی دکمه Customize Desktop کلیک نما یید .

 

 

 

در پنجره باز شده به تب Web   بروید .

 

 

 

بر روی دکمه Properties کلیک  کنید .

 

 


در پنجره باز شده به تب Download  بروید .

 

 


سپس تیک گزینه Limit hard-disk usagefor this page to را  بزنید .

 

 


بعد  مقدار فیلد Kilobytes را به عدد 9.000 تغییر د هید.

 

 

 

در پایان OK را زده و خارج  شوید .

 

 

 

این عملیا ت یک عملیا ت جالب و مخفی د ر  ویندوز ایکس پی  است و

 

 

 

واقعاً  سرعت دانلود د ر  اینترنت را افزایش می دهد .